Margaretha
14-05-2005, 23:19
Och ingen återvändo finns! Den hade blivit så stor så jag kunde inte ha den på balkongen längre - och inte få in den i bilen heller - så från och med idag står den i kolonin. Lite nervöst är det allt.
Men jag tröstar mig med att den är van med svala nätter från balkongen. Och ingen frost är i sikte i Götaland enligt SMHI!
En stor stamfuchsia fick också åka med ut. Det bör gå!!!!
Täck dem med fiberduk så klarar de några frostgrader.
Mvh
Fenja
Smekajsa
15-05-2005, 09:01
Åhhh, kära hjärtanes, redan !!!!
Näää jag väntar nog ett tag till.
När det gäller mina växter och flyttas ut är jag en fegis.
Med tanke på allt arbete man lägger på dem, raringarna
Så de får allt stå kvar i växthuset ett tag till
netaave
16-05-2005, 10:13
Jag har också ställt ut min änglatrumpet, visserligen bara på altanen men andra natten den stod ute vart det bara 2-3 gr och jag hade glömt lägga över fiberduken
Det gick bra ändå, dom klarar mer än man kanske tror.
Margaretha
18-05-2005, 19:42
Modet svek! Jag åkte dit igår kväll och ställde in den i friggeboden. I morgon kväll ska den ut igen för från och med i morgon blir nätterna varmare igen!
Det är lite spännande minsann!:huh:
Så bra att din klarade sig netaave! Det vore inte lyckat att förlora stora exemplar nu!
susan.e
18-05-2005, 21:20
Att ha en änglatrumpet är som att ha en bebis, som att amma, de behöver verkligen PASSNING..
Airamya
20-05-2005, 20:22
Ja jösses... *skrattar* I såfall är jag nyförlöst...

FENJA!!! Det här åbäket som nu helt plötsligt är i min tacksamma men något förvirrade ägo... Var ska jag göra av den???
Garaget? Altanen? Ute? I sängen? Jag glömde ju fråga när jag var hos dig...
Jag tror jag kom in i nån sorts chocktillstånd mot slutet där. Jisses, så många plantor! tack
Och snälla, säg att det INTE regnar imorgon... I have a lot of digging to do...
zaaritha
20-05-2005, 20:52
De tål väl inte blåst??
Margaretha
21-05-2005, 08:52
När de blivit tillräckligt stora har de inget val! Det går inte att kånka in dem varje gång det blåser - i alla fall inte i Skåne - där det är ovanligt att det INTE blåser. Då får de tillbringa sina dagar i garage eller uthus - och det är ju inte riktigt meningen.
Fast man behöver väl inte ställa dem på den blåsigaste fläcken i trädgården!
Jag har alltid två äglatrumpeter som står ute vid min trappa varje sommar. De blir utsatta för både blåst och regn och det klarar de bra. Men man måste vänja dem succesivt annars far de illa. Vi brukar förankta dem i trappräcket för att de inte ska blåsa omkull, men blommar gör de i alla fall!!
Visst är de väl mysiga att pyssla om, dofterna på sommarkvällarna är belöning för allt slit tycker jag!
Inger
skorpion61
28-05-2005, 15:14
Mina står också ute, det har varit någon grad varmt inatt men det har gått bra. Jag brukar ha två änglatrumpeter varje sommar, tycker att de hos mig (NV svealand) trivs bäst i österläge, jag tycker att den vita blir större och frodigare med fler blommor än den rödgula är det någon mer som tycker så, eller är det bara att det råkat bli så för mig?
Jag tycker änglatrumpeter verkar tåliga när dom väl växt upp och blivit stora. Jag måste av praktiska skäl ställa ut min ängel väl tidigt och den drabbas alltid av en frostknäpp. Bladen trillar av, men det kommer nya. I år blev alla blad sönderslagna av världens hagelskur, men den grönskar igen tack och lov.
/Stina
Margaretha
29-05-2005, 20:34
Det har blåst väldigt några dagar så idag plockade jag bort de sönderblåsta bladen. Den bryter så det kommer nya där man tar bort de gamla.
Och den har fått de första blomknopparna!!! Jättekul!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.