Full version: Mandelträd
benganz
Någon som vet var man kan få tag i ett mandelträd.
Har övertagit en kollonilott där det tidigare fanns ett mandelträd.
Den tidigare ägaren sågad ner det för att han trodde att spalje-
äpplerna inte skulle klara sig. Trots kollonigrannarnas protester
Nu vill jag återskapa mandelträdet även om det blir på äpplernas
bekostnad.
Har kollat runt, men inte hittat något mandelträd.
zaaritha
Prunus, tror jag!
jegi
Mandel är inte härdig i Sverige. Jag vill minnas att det finns något mandelliknannde i De badande vännernas park (DBV) i Visby. Heter Amygdala någonting.
wolkenkrabber
Prunus Amygdalus är mandel men inte säker på vilekn sort, finns en som heter Prunus Dulcis har jag flr mig med, vet inte vart du kan få ta på det, kanske på zetas? fast det ligger i stockholm
wolkenkrabber
jag har kollat lite, det verkar som som
prunus amygdalus är bittermandel

och

prunus dulcis är sötmandel
JonasQ
Skriv gärna om du hittar någon relativt härdig sort. Skulle vara jätteintressant. Har frågat på lokala plantskplan här men de hävdar att det inte finns något som klarar sig här.
jegi
Jaha, amygdalus är alltså bittermandel. Exet jag såg i Visby bar i varje fall frukt. Så, Jonas finns du zon 1 så lär det ju funka.
Big Gardener
Det träd som bör fungera bäst är just Prunus amygdalus. Som jegi mycket riktigt säger finns det ett antal friväxande exemplar i Visby som är mycket fina.

P. amygdalus bör planteras varmt, varmt och åter varmt. Så mycket värmeackumulerande ytor som möjligt omkring, sol, lätt, väldränerad jord och inte alltför surt.
Cilla
Härlig ambition - att återplantera mandelträd!

Jag kommer nog inte ha plats för något större, och får nöja mig med min dvärgmandel, härdig till zon 5-6. Hon blommar nu och är hur söt som helst. Prunus tenella, jag har nämnt den förut.

Knoppar på det som sedan blir blommor ocgganska stora mandlar:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon