fruberglund
Och först och främst...kan den stå ute i rabatten året om eller är det en "bära in- och ut-växt?

Lite kyla måste den ju tåla eftersom den ska blomma ända till september och då brukar det ju vara rätt kallt i alla fall.
zaaritha
Ingen kalk i jorden --i alla fall!
Skyddat läge--men övervintra ute--nja, beror ju på var du bor!
fruberglund
Zon 2 tror jag det är.

Alltså en surjordsväxt...perfekt!

Ska Googla lite på den och se vad jag får fram.
fruberglund
Vilken underbar bild jag hittade från Washington på en Hortensiahäck. Den skulle mah ha smile.gif

snofsan
Den vanliga hortensian blir blå i sur jord, men kan bli rosa om man kalkar. Råkar man få mycket kalk i kogödseln och sprider den lite sådär ojämt till olika plantor kan man i samma radda få alla skiftningar.

Förra sommaren gödslade jag mina med flytande blåkorn så mycket att dom struntade i att blomma, däremot växte dom väldigt mycket. Jag hoppas därför att jag i år får en sådan stor häck som på bilden. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

PM
De är vinterhärdiga men kan frysa ner helt. De skjuter då nya skott på våren.
Sedan så har de en benägenhet att höja upp sig ur jorden och så småningom bli kala i mitten. Då kan man gräva upp dem och dela dem i flera mindre plantor så har du snart också en hel häck! tongue.gif
fruberglund
Den här var rosa på bilden men jag är ju inte så förtjust i rosa så för mig gör det inget om den blir blå smile.gif Fast jag har för mig att jag läste precis tvärtom...alltså att den blev blå i basisk jord..nåväl.

Den får stå i kruka tills i höst, läste att det var säkraste sättet för att få den att blomma ordentligt i år.

Hoppas den inte behöver avhärdas eller nåt sånt för jag ställde bara ut den idag wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon