Full version: Brännässlor
klåfinger
Hur får man på bästa sätt bukt med brännnässlor? Stora delar av vår gräsmatta är full med brännässlor...
Jeanette/västra götaland
Här fanns det brännässlor i gräsmattan när jag flyttade in men det försvann när jag klippt gräset några gånger.
Värt att testa, tänk på att klippet bränns. blink.gif
Anna i Mjölby
Finns de bara i gräsmattan löser sig nog problemet snart! Har de fristad någon stans i närheten (buskage etc) får du lov att dra ut dem därifrån också, annars kommer de att fortsätta att skicka ut rotskott i din gräsmatta. Med ett par rejäla handskar och handkraft kommer man rätt långt! Kom ihåg att noggrannhet och tålamod är en dygd. wink.gif
Snöflinga
Round up ........... huh.gif
kristerh
CITAT (Snöflinga @ 18-05-2005, 22:56)
Round up ........... huh.gif

Kanske inte så lämpligt i gräsmattan wink.gif eftesom det dödar allt de kommer i kontakt med wink.gif minsta lilla spill på omgivande gräs och det dör, men jag har läst att roundup skall finnas på någonslags "duttpenna" typ den de har på bingolotto.
krister
mulle
Man kan lätt göra sig en dutt genom att vira och knyta fast lite skumgummi kring en pinne eller käpp.
Jag trodde att Sverige förbjöd Round Up?
Mulle
Snöflinga
Nej, det finns....... pensla det på brännässlan så följer det plantan ända ner i roten, sedan är den puts väck wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon