Full version: Maskrosor
rosita
någon som har provat att utrota maskrosorna med grovsalt? Köpte en sån där "käpp" som man häller saltet i och sedan ger man ett tryck över varje maskros och ut kommer en portion salt som ska ta död på ogräset. Låter bra, men funkar det? Eller är det ytterligare en onödig pryl? wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det kan nog funka. Men bra för resten av växtligheten är det ju inte även buskar, träd, perenner mm. brukar må dåligt av höga salthalter i marken, det är bara växter som normalt växer runt havet som är lite mer salttåliga. Så saltet ska nog mest användas med måtta och inte i närheten av växter man är rädd om.
Kattgräs
Exakt. Jag testade med vanligt bordssalt som jag hällde ner i maskros-rosetten efter att jag hackat ett hål i i den. Tyvärr blev det en brun fläck i gräsmattan precis där. Men salt borde funka på grusgången? rolleyes.gif huh.gif
Frida H
jag tycker det fungerar utmärkt
maskrosen blir ju brun när den dör men annars inga problem
karjo
Jag försöker att få bort en del av maskrosorna i min trädgård mha den traditionella metoden, att försöka få upp den med så mycket som möjligt av pålroten intakt.

Funkar det bra? Någon som har erfarenheter/tips att dela med sig av? Andra idéer?

/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kör också med den traditionella metoden = gräva upp dem. Jag kör dock lite latmansvariant jag använder en Speedy Weedy så jag slipper böja på mig. Köpte den för flera år sedan på en trädgårdsmässa och den funkar fortfarande utmärkt.

http://www.interspeed.se/speedyweedy/speed...edyweedyfr.html
Susanne i Linköping
Hur lång rotbit brukar man få med om man använder Speedy Weedy? Själv är jag så desperat att jag använder grep mot mina maskrosor, då får jag oftast upp 10-20 cm, ofta grenig, rot.

Uteplatsen vid min nya lägenhet har dock enormt seg lerjord så det är svårt att grepa upp maskisarna som växer i gräsmattan, här funkar det bara i rabatterna och under buskarna. sad.gif
pisanggoreng
Jag använde en saltkäpp förra året och det funkade rätt bra. Men det bästa (och denna metod efterlever jag i år) är väl att förlikas med dem eftersom de ändå försvinner av sig själva efter någon kort månad. smile.gif
karjo
Tack för tipset om Speedy Weedy Åsa!
smile.gif
Vet du eller någon var man kan hitta en sådan? Vad kostar den?
Länken fungerade inte riktigt...
sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hittade en bättre länk. Jag köpte min för runt 150-200kr tror jag och enligt länken kostar en speedy weedy 199kr hos interspeed.
http://www.interspeed.se/

Det finns även en lista med återförsäljare på interspeeds hemsida där man kan se om någon butik i närheten kan tänkas ha dem till salu.
karjo
Tack! En sån ska jag nog investera i!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon