Hej på er!
Behöver lite hjälp att rädda mitt äppleträd.
Har haft harar som gnagt på stammen av äppleträdet så barken är borta, finns det något man kan pensla på eller är det kört?
Tacksam för svar......
Tack på förhand
Suss
Det där med att pensla på får nån som kan svara på - kanske det funkar att skydda lite med vanligt ympvax. Sätt på gnagskydd på alla småträd, sånna där spiraler i gummi. Det är nog bara att vänta och hoppas. Äppelträd tål mer än vad man tror.
Hur mycket är borta? SMå och halvstora skador verkat träd klara av bra att läka själv. Vid stora ingrepp kan man försöka sätta på ngn form av skydd. Finns ju bl.a "färg" som är gjord speciellt för att sätta på stora snittytor på träd när man beskär för att hindra att de blöder för mycket. Det borde väl även funka bra på dylika skador. Själv har jag låtit naturen sköta sig själv oberoende av skador förutom ibrakad egrenar och dylikt som jag gett lite extra hjälp.
Hej på Er
Tackar för hjälpen.....
Köpte ympvax eller balsam och hade på så vi får väl hålla tummarna att trädet klara sig. Gnagt runt hela stammen hade dessa små rackarharar gjort, men men har man en hel skog runt hörnet så får man skylla sig själv *S*.
Må gott och väl
Suss
Kakaduan
17-05-2005, 14:58
Om den klarar sig eller inte beror väl på hur djupt gnagandet gått. Det allra yttersta lagret klarar nog av en ringbarkning, men det inre "vattenledande" skiktet måste ju finnas kvar en bit av åtminstone.
Kakaduan
Jag fick en jätteskada på en syren förra året. Nästan helt runt om stammen var barken borta. Trodde syrenen skulle dö men ville göra ett försök eftersom jag tagit med den från ett annat hus och köpte någon slags "lagnings-klet" som jag kletade på. Syrenen mår som en prinsessa, grönskar fint och har massor av knoppar!!!! Det är bara en gren som ser död ut som jag ska ta bort
/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.