Har en pool i ovankanten av vår trädgård som gränsar till ett hyreshus. Skulle vilja plantera något som blir väldigt högt, snabbt. Det är tyvärr bara ca 2 meter mellan poolen och den gränsande häcken ( som varje år blir nerklippt till 2,5-3 meter av en trädgårdsmästare.)
Har någon något förslag?
Välkommen till Odla, jag är ganska ny här själv. Jag tycker att det är snyggt med att bygga spaljéer, det blir ju lite insynsskydd i sig och sedan kan man välja lite olika blommor som klättrar.
Humle växer supersnabbt
Klematis blommar och är fint
sommarblommor är alltid fint.
Beror på hur högt du vill ha det. Solroshäck är väldigt snyggt, men det blir ju inte högt direkt.
Det har blivit poppis med insynskydd är segelduk har jag sett i ett ex antal tidningar. Snyggt, men det kanske inte funkar hos dig.
snofsan
16-05-2005, 14:08
Poppel växer väldigt fort. Det finns flera olika sorters Popplar. Då har man ju insynsskydd varje år så fort bladen slår ut. Hyreshus brukar ju vara ganska höga så några Popplar som växer på höjden är väl inte så dumt eller

.
Väljer du träd är popplar kanske ingen dum idé, men det gäller att välja de arter som behåller grönt nedtill. de flesta stamträd höjer sin krona och vill inte ha den släpande i backen... Kanske kan det vara dumt med högar av löv i poolen också.
Då är det bättre med spaljé. Utöver ejjans tips finns ju bokharabinda (3-7 meter), kaprifol (3-6 meter) m fl som bildar täta klättrande bestånd, klätterrosor, klematis (2-5 meter vanligtvis) för aningen glesare skydd. Vissa rosor som honungsrosen är lika tät och hög som bokharabindan. Om det är skugga pipranka (som blir hög, 5-8 meter).
Man kan blanda kltterväxter i samma spaljé också och det är nog det snabbaste sättet att få upp ett smalt skydd som inte släpper så mycket mer än sina blomlad i poolen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.