Full version: Regnbåge
Berit
Vi tänkte försöka med regnbågar i dammen.

Har någon testat?

Var köper man dessa?

mvh
Berit rolleyes.gif
Virgo
Du får leta upp nån fiskodlare, men kolla vattnet i dammen så att det funkar för fisken.

Här kan du få mer info.

Scrolla längst ner o ställ din fråga.
Berit
Men vilken bra sida, Virgo. Jag har sökt på Google utan resultat och så presenterar du den sidan som är kanonbra.

Vattnet till dammen kommer vi att ta från sjön, där har det varit fiskodling (regnbåge) för några år sedan och det gick ju bra, så då kan man tycka att förutsättningen finns även i vår damm.

Tusen tack, Virgo biggrin.gif

mvh
Berit
Pinup
Vad spännande med regnbåge i dammen, har du en jättestor damm?

De är ju så vackra........hoppas det fungerar för dig med dessa fiskar.
kepl_90
ja, hur stor e dammen? Kan man ha typ öring eller annan fisk så också då? Vad kostar det att bygga en sån damm?
Berit
Dammen är c:a 200 kvm rymmer c:a 350 000 liter vatten. Det djupaste stället är 3.5 meter.
Det är en naturdamm. Vi grävde den förra året och den har fyllts på med bara regnvatten hittills för att prova att den är tät. Det verkar den vara.

Så i helgen har vi pumpat ur allt vatten för att fylla på igen från sjön helgen som kommer. smile.gif

Vet ej om det går att ha fisk i den men jag tycker att förutsättningen är stor eftersom det fanns en fiskodling här i sjön för flera år sedan där fisken verkade trivas.

Kostnaden för dammen uppskattas till runt 50 000.

Det är onekligen ett spännande projekt.

mvh
Berit

smile.gif smile.gif
kepl_90
ok, tack för svaren, 50 000kr var mindre än jag trodde, men har ni pum eller så eller har ni så att d blir syresatt av sig självt? D borde gå att ha fisk i för det finns en i närheten av mig som d e regnbåge i.
Lena N
CITAT (Berit @ 16-05-2005, 16:15)
Det är en naturdamm. Vi grävde den förra året ...

Ursäkta en dum fråga, sleep.gif men kan det vara en naturdamm om den är grävd av människor?

(OBS! ej ironi, jag vill veta definitionen på en naturdamm).
Berit
CITAT (Lena N @ 17-05-2005, 21:42)
CITAT (Berit @ 16-05-2005, 16:15)
Det är en naturdamm. Vi grävde den förra året ...

Ursäkta en dum fråga, sleep.gif men kan det vara en naturdamm om den är grävd av människor?

(OBS! ej ironi, jag vill veta definitionen på en naturdamm).

Nej, ingen naturdamm i den bemärkelsen. Men däremot efter schakten har ingen tätduk behöfts användas, enär naturliga marken håller tätt.

mvh Berit smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon