|
smajlizz
15-05-2005, 12:01
Vilket tycker ni är finast? En naturligt vildvuxen trädgård med gamla "typiska" trädgårdsväxter, eller en modern, "designad" trädgård med "nyare" trädgårdsväxter? Vilken är eran drömträdgård?
kerstin z5-6
15-05-2005, 13:35
Allt !fast vad är modernt"? Fast man tror att de raka gångarna -det gröna välklippta sparsmakade, gruset osv är modernt så är det ju inte så .. se barockträdgårdarnas geometri, den 1000 åriga japanska trädgårdsstrukturen osv .. Jag vill ha det jag gillar -jag hoppas att drömträdgården aldrig blir klar
smajlizz
15-05-2005, 14:21
Jag såg på ett program idag, "min trädgård" tror jag det hette. Där var det var en tjej som ville ha sin trädgård omgjord av en trädgårdsdesigner. Trädgården var ganska vildvuxen men så fin!  Hon hade rosor, fläder och jasmin, vildvuxet eller ej det är ju underbara växter!  Också tog dom bort alltihop, klippte och sågade ner det  Istället satte dom dit alla möjliga perenner i en enda röra. En liten rund gräsplätt, lite grus, ett bord och ett litet träd. Varför utgick dom inte från det som var från början!? Det var ju så fint! Visst det kanske är lite att sköta men.. Det ser så konstgjort ut tycker jag när man bara sätter ner massa växter utan att det ser överhuvudtaget enhetligt ut. Vad tycker ni? Vad skulle ni gjort?
kerstin z5-6
15-05-2005, 17:58
Man kan förstöra mycket bara man ha lite pengar .. gräsligt ...tyckte jag ..
*solis*
15-05-2005, 18:03
En gammal vildvuxen trädgård skulle jag vilja allt ha
fruberglund
15-05-2005, 18:27
Beror ju lite på hur man bor också men här på landet passar nog den vildvuxna trädgården bäst och är det som ser mest naturligt ut.
Är inte så mycket för det "moderna" med betongplattor...massa grus osv. Är alldeles för stelt för min smak.
ninnisky
15-05-2005, 18:35
den vackra gamla trädgården, lagom vildvuxen, är min dröm och den försöker jag att förverkliga på landet
Ophelia
15-05-2005, 20:13
Skulle vara tacksam om jag hade en liten trädgård. Den skulle säkert vara kontrollerat vildvuxen. Är mycket förtjust i att tänka i banor med frukt och bär. Skulle vilja ha björnbär, minikiwi, spaljera upp persika och ha olika fruktträd. Runtom skulle jag vilja ha härliga perenner och klätterväxter.
Vet inte riktigt om jag kan sätta ord på den typ av trädgård jag gilar mest, men i huvudet vet jag precis hur den ser ut Jag tror att det kanske är kontrasten mellan stramt och rufsigt som tilltalar mig mest av allt. Då tänker jag mig tex en plantering med ett par formstarkt bollformade buxbom mitt i en frodig blandnig av pioner, självsådda blåklockor och irisruggar. Eller kvarter inramade av låga strama häckar medan innehållet väller över alla bredder. Stränga gatstenar under äppelblom, ja ni förstår kanske? Kanske måste man säga att min trädgårdssmak slår över åt det romantiska hållet även om jag vanligtvis är så långt ifrån romantisk det bara går att bli... Särskilt om man tänker på den typ av trädgård jag aldrig suktar efter: Japanskinspirerad stenöken, så känner jag att jag nog ändå är att beteckna som romantiker.
Jag föredrar en icke vildvuxen trädgård. Fast nya eller gamla växter spelar ingen roll.
mamamaggan
15-05-2005, 21:07
Eftersom jag har min trädgård vid sommarstugan så håller jag med fruberglund. Tycker att där passar det " gammaldags " romantiska och " naturliga". Om jag hade en trädgård i ett villaområde i stan skulle jag nog ha en annan mer " ordningssam" trädgård. Men vet ni vad jag tycker är den bästa " trädgården"? NATUREN.Den " ordnar " till det så perfekt. Har minnen från min barndoms somrar i Bohuslän. Hav, klippor,sparsmakat med små låga vindpinade växter, vildväxande kaprifol som doftar underbart  .
CITAT (mamamaggan @ 15-05-2005, 22:07) Har minnen från min barndoms somrar i Bohuslän. Hav, klippor,sparsmakat med små låga vindpinade växter, vildväxande kaprifol som doftar underbart :wub: . Kaprifolen blommar inte ännu. Men igår var det härligt båtväder Jag brukar kalla maj och september för Guds gåva till oss fastboende eftersom det är framkomligt både i stan och på sjön. Den här helgen har det varit fantastiskt väder......men otroligt mycket folk... dvs norrmän. De är lediga på annandag pingst och firar 17:e maj på tisdag. Så nu är vi invaderade  . Men visst är det underbart med de låga vindpinade växterna och kaprifolen. Men det hade kunnat vara kul om någon kunde få fram en magnolia som tål salt, sydvästlig vind  . Bor ju i ett bostadsområde så vi kommer nog att hålla framsidan ganska prydlig, men baksidan där det är berg och ljung och små tallar kommer att få vara vild. Grannarna har fått en ritning gjord till sin trädgård av de som har Kosters Trädgårdar, bekant för er som ser Gröna Rum tror jag. Vildäng och kaprifol var förslaget. Så här i Norra Bohuslän är det modernt att ha det vilt  .
Almdalen
15-05-2005, 21:45
Jag tycker att det är viktigast att trädgården passar till huset, och de som bor där. Mitt hus är gammalt och min trädgård ar en blandning av vildvuxet, gammalt och nytt, precis som vi. /Ingegerd
Jag tycker också att trädgården i första hand måste passa till huset... Jag gläds åt moderna trädgårdar utanför moderna hus och kan se tjusningen i vintergrönt och peacerosor utanför 70-talets gula tegelvillor, men själv älskar hus byggda före 1900-talet och har också lyckan att bo i ett sådant. Min egen trädgård är således ett frosseri i "gammeldags romantik" med buxbom och hela baletten...fast ibland när jag är trött på "sillsalladen" som mina rabatter utgör (och det ändlösa restaureringsarbetet som huset kräver) tänker jag att jag ska sälja och köpa något hus där jag kan plantera bambu och lägga modern marksten - stramhet och rena linjer är ju också så snyggt Gräset är ju alltid grönt på andra sidan Unn
Hannele
15-05-2005, 22:21
CITAT (smajlizz @ 15-05-2005, 13:01) Vilken är eran drömträdgård?  Min drömträdgård är på Hisingen, den innehåller allt:vild natur, formklippta träd, trädgårdstomtar, Ulla Molins plommonlund, fåglar, fjärilar, Shakespeare-hörna, lila hörna, fruktträd, exotiska frukter, perenner, berg, fingerborgsblomma, lupin, vilda nypon, kaprifol, vitsippor, ormbunk, blåklockor, styvmorsviol, mandelblom, förgätmigej, smällglim, ängsvädd, getrams, rallarros, teveronika, johannesört, gökärt, daggkåpa, harklöver, gräslök, rosor, tulpanträd, mullbärsträd...
Magnolia
16-05-2005, 09:26
Om jag inte ska bli galen så MÅSTE jag gilla en vildvuxen trädgård!
Vår trädgård är... hmmm... FRIVUXEN!!! Fri att växa som den vill - och det gör den...
Fast helst skulle jag vilja ha det som är det svåraste att få: kontrollerat vildvuxen. Engelska trädgårdar är fantastiska!
Heddas matte
16-05-2005, 09:54
mitt ideal just nu är djungel.. exotiskliknande växter.. favoritfärgen är grönt.. det ska vara vilt, våldsamt och synbart beskuret... hellre kraftig växt och mycket beskäring än töntigt svagväxande krakar till plantor... och inte ett dugg prydligt.. det passar jättebra  till mitt radhus från -73!! fast en granne kom och frågade om jag inspirerats av rosendals trädgårdar så jag måste fått till det fel på nåt sätt.. grannens barn tycker att jag gör en "sagoträdgård"..
Killensomvillhagrönafingrar
16-05-2005, 13:28
Gammal trädgård vore underbart, så mycket material att jobba med och kunna få som man själv vill. Men så som verkligheter är är man byggt på åker så kommer jag inte ha ok träd på många år Så då får man tänka om så nu är det mer konsentration på geometri. Stor och förhoppningsvis smaragdgrön gräsmatta. Buskar och träd i trevliga formationer som jag lägger kullersten och marksten runt. Stenlagt trädgårdsland med stenkuber (pallkragar inbyggda i sten) i strama led. Kan nog bli riktigt vackert tillsammans med prunkade grönska. Hårt klippta häckar i en perfekt rundel, tja när man tänker efter kan det nog bli rätt fint ändå bara man slutar drömma om gamla äppleträd, ekar..........
Jag har turen att ha en trädgård från 1930, nåja i alla fall huset är så gammalt. Men strukturen, kantstenarna, syrénerna och de alla äppleträden och rosorna är gamla. Det enda är att jag inte är så glad för rosor...men jag kan inte göra mig av med de 15 som "kom med huset". Ska bara flytta ut dem från husväggen när vi dränerar.
Annars är det en bra stomme för äppellund och dammen som finns ska vi göra om, men på samma ställe. De flesta rabatterna ligger kvar, men allt gullris, flox och bergstallar byts ut.
Jag gillar grönt och vackra bladformer, men jag gillar blommor också, så en sparsmakad trädgård är det inte. Träd är ett måste, flera olika! Planterar gärna ovanliga växter, så lite förnyelse kommer in.
Jag är inte så glad för de stela buxbomsträdgårdarna. Gärna nåt i buxbom, men inte alla dessa fyrkantiga rabatter.
smajlizz
16-05-2005, 14:46
Wow vilka trädgårdsdrömmar ni har! Kan riktigt föreställa mig från beskrivningarna hur fint det skulle vara.  Jag föredrar också gammalt och naturligt tror jag, i de flesta fall iaf. Det är så mysigt med gamla "mormorsträdgårdar" med grönsaksland, frukt och bär, äppelträd, luktärter och gamla rosor. Lite lagom vildvuxet. Det är så jag föreställer mig iaf  Man ska ju inte förstöra något som redan är vackert det är vad jag tycker. Annars kan det ju vara fint med nyare designade trädgårdar också förstås, med anlagda rabatter och konstgjorda dammar, men inte när det är för perfekt. Det blir liksom inte lika intressant. En trädgård ska få vara lite som den vill, då är den som vackrast!
En massa rum. Gångar och krypin och sittplatser i skuggan under stora träd. Gammeldags blandade rabatter av storvuxna perenner. En STOR damm med en massa växter runt. En massa gamla knotiga äppelträd i en del med vildvuxen gräsmatta under med bara en klippt gång som leder igenom gräset och fram till en gammal gisten soffa under ett av träden. Suck..... En hängmatta mellan två av träden och där ska jag ligga och titta på molnen...
Åsa - Alingsås
16-05-2005, 17:36
 En sådan här trädgård skulle jag vilja ha... (Scannat från boken "Garden Design", därav skum linje...)
mamamaggan
16-05-2005, 22:34
Åsa, det stod ingenting i den där boken om var man kan köpa en s´ån trägård  ?Och om man får med en trädgårdsmästare på köpet? Vilken härlig trädgård!
Blomstertanten
17-05-2005, 07:00
CITAT (Unn @ 15-05-2005, 23:10) Jag tycker också att trädgården i första hand måste passa till huset... Om det skulle vara så att huset inte passar till min trädgård så skulle jag byta hus och behålla trädgården !
Åsa - Alingsås
17-05-2005, 08:32
Jaaa, tänk om man kunde ha fått en sån trädgård färdig med huset när vi köpte det, hehe... Fast å andra sidan skulle man förmodligen genast börjat flytta växter och planera in rosbågar och börjat påta.  Det är ju det som är halva tjusningen med att ha trädgård!
Killensomvillhagrönafingrar
17-05-2005, 09:30
På tal om att få en hel trädgård. När jag var runt 10-12 år flyttade min familj till ett nybyggt radhusområde. Perfekt trädgård om man gillar bar jord annars ingen trädgård alls.
Men då min far hade lite kontaker bad han en vän komma och fixa lite. Då hans kompis var både snäll och gillar att chocka så mötes vi av följande syn när vi komm hem.
Färdig stenlagd gång, färdigutrullad gräsmatta, färdig relativt hög häck, två rejäla äppelträd samt blommande rabatter.
Med andra ord en fin trädgård som i vanliga fall skulle ta runt en 7 år att få klar. Dock hade det varit 4 man där hela dagen och vad notan slutade på förtäljer inte historian.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|