ant2000
15-05-2005, 14:57
Vi har fått en massa larver i vårt land, med följd att tulpaner och andra lökväxter dör.
Bifogar ett par bilder...

Nån som vet vad detta är för kryp och hur man blir av med dom?
Tack på förhand!
syster yster
15-05-2005, 16:27
Hej jag vet tyvärr inte vad larven är för en men den lever i mitt vatten också jag har frågat om den här på forumet men det var ju bra att du hade bild på den då är det säkert någon kunnig person som svarar !
ant2000
15-05-2005, 16:50
Ja, jag tog de bilderna idag.
Funderar på om det kan vara Jordfly eller nåt...
Nåväl, nu har vi vart iväg och köpt en massa jord, så nu skall vi lägga om hela rabatten, då lär la man bli av med dom iallafall...!
Ophelia
20-05-2005, 19:30
Herregud vad äckliga de ser ut och vara.
jennyappelvik
20-05-2005, 20:34
Å fy vilka äckliga larver
Jag tror att larven blir så här när den kläcks...
ant2000
21-05-2005, 09:27
Tycker att de ser ut som nåt från "Hotet från underjorden"...
Sitter på vakt med en stor bössa nu, utifall att de skulle växa till sig...
Nä, men seriöst, verkligen ingen som vet vad det är för kryp???
zaaritha
21-05-2005, 16:50
Ska kolla insektsboken o se om där finns nå´t!
Eva i Norrköping
21-05-2005, 19:59
Vad händer med tulpanerna? Blir lökarna uppätna?
Ophelia
22-05-2005, 17:37
CITAT (ant2000 @ 21-05-2005, 10:27)
Tycker att de ser ut som nåt från "Hotet från underjorden"...
Sitter på vakt med en stor bössa nu, utifall att de skulle växa till sig...
Nä, men seriöst, verkligen ingen som vet vad det är för kryp???
Jag skulle nog sitta med en kanon
Hur stora är de egentligen? Jag tror att det är skalbaggslarver (brukar vara sådär böjda). Kanske ollonborre/kastanjeborre, den brukar leva i gräsmattor. De lever på rötter.
syster yster
22-05-2005, 20:04

Hej jag har likadanna i mitt vatten fall dom ligger på botten och dom är levande när jag har fiskat upp dom,kan det vara skalbaggs larever ändå ? jag har trädgården full med skalbaggar!
Gossen Ruda
22-05-2005, 20:48
Jag är dålig på insektslarver som lever i jord och vatten men kan göra ett försök. Än så ringer det dock ingen klocka. Det kan knappast vara samma larver i jord som i vatten. Hur stora är dom till att börja med? Det kan inte vara samma art som är både fullvuxen skalbagge och larv samtidigt.
Den har inga fötter, så då kan man utesluta alla slags skalbaggar och fjärilar. På det där viset ser flug- och mygglarver ut. Eftersom den är stor och lever i marken är det med största säkerhet harkrankslarver.
Det finns olika arter och vissa lever i jorden och andra i vattnet, men ser rätt lika ut. Det är säkert därför ni har sett vissa i jorden andra i vattnet. De äter växtdelar.
Eva i Norrköping
22-05-2005, 21:23
Jag fattar inte... finns dessa larver både i vatten och i jord..?
Jag är fortfarande intresserad av vad de gör med tulpanerna? För jag har fått några tulpanlökar nästan helt uppätna, av något som jag förmodar är någon slags larver.
Naturhistoriska riksmuseet har en jourhavande biolog !!!!!

Det är mycket man inte vet

. Så det är bara att skicka in bilden till den jourhavande biologen.
Den här
länken till Naturhistoriska har jag snott från Aot:s forum där de också diskuterar larver.
Här är
länken till tråden på Aot.
Herrejösses en jourhavande biolog, ska vi ha en omröstning och kolla hur många som visste det
PS. Det var ca 500 såna larver den del av vår garageuppfart som är under tak igår när det regnade. Jag tippar på harkrankslarver. Vi har mycket harkrankar på sommaren.
"Jag fattar inte... finns dessa larver både i vatten och i jord..? "
Olika harkranks-arter lever som larver på olika ställen. Vissa arter lever i vatten, andra i jorden. Typ som jordgetingar lever i bon i jorden, andra getingarter lever i bon i träd.
Eva i Norrköping
23-05-2005, 18:30
Ok, och äter harkrankslarven tulpanlökar också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.