|
Christoffer
15-05-2005, 15:30
Vilken antihistamin anser ni hjälper er bäst?
det beror på vad det är för allergi är det nässelutslag tycker jag zyrlex är bäst är det nästäppa fungerar clarityn bäst på mej.
evarina
15-05-2005, 16:34
Tavegyl vid nässelutslag och Kestine för allt annat anser jag.
Edit: Tavegyl är receptbelagt kanske jag borde ha tillagt...
Lilla Selma
15-05-2005, 16:49
Hej! Jag använder Aerius som jag tycker funkar bra på mig. Fick den som utbyte för Clarityn som jag hade tidigare.
Hälsar Selma
Christoffer
15-05-2005, 16:56
Vilken anser ni tröttar ner minst då?
fruberglund
15-05-2005, 18:29
Mot pälsdjursallergi har jag provat Clarityn och Zyrlex. Av dessa två funkar Zyrlex bäst på mig, Clarityn hjälper nästan inte alls.
Inget funkar bra om jag är vid djur nån längre tid utan endast vid enstaka besök hos bekanta med hund eller katt.
Ophelia
15-05-2005, 18:42
Tycker Cetirizin är bra (och hyfsat billigt). Kombinerar det med lokalverkande nässpray av cortisontyp (Budesonid). Är pollenallergiker.
Kan även rekommendera att "skölja" näsan med Renässans nässpray som är koksaltlösning i sprayformat. Känns bra för mig.
*Felix matte*
15-05-2005, 19:10
Kestine och Loratadin i tablettform... Rhinocort nässpray.
Tar inte längre Tavegyl eftersom den gör en dåsigt trött.
Kan rekommendera Nazoil också... den är bra att använda om näsan blir öm av olika sprayer... t.ex efter lång tids användning av Rhinocort.
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 19:42) Tycker Cetirizin är bra (och hyfsat billigt). cetrizin är detsamma som zyrlex
eftersom jag bara har nässelutslag, använder jag bara zyrlex. (på recept) ett receptbelagt preparat blir mycket billigare i längden när det gäller nästäppa , vet jag inte, för det får jag inte. men zyrlex/cetirezin hjälper mot ögoniritation och man blir inte dåsig av dom
Jag använder Rhinicort Aqua som jag sprayar i näsan varje dag under allergisäsongen. SUPERBRA mot nysningar och ögonklåda. Jag är jätteallergisk mot timotej och gråbo och åt tidigare starka receptbelagda tabletter som jag blev en zombie av. Rhinicort känner jag inget av alls och kan tom klippa gräset själv  Fast när jag är lat nyser jag till lite så att min man hör
Jag äter Telfast och jag har då inte märkt att jag skulle vara mer trött än vanligt... Den är på recept. Tyvärr hjälper den inte mot allt, jag måste fortfarande använda ögondroppar under gräsblomningen på sommaren,men mot nysningarna och rinnsnuvan funkar den bra.
CITAT (stina @ 15-05-2005, 20:41) Jag använder Rhinicort Aqua som jag sprayar i näsan varje dag under allergisäsongen. SUPERBRA mot nysningar och ögonklåda. Jag är jätteallergisk mot timotej och gråbo och åt tidigare starka receptbelagda tabletter som jag blev en zombie av. Rhinicort känner jag inget av alls och kan tom klippa gräset själv  Fast när jag är lat nyser jag till lite så att min man hör  Jag använder också Rhinocort Aqua, men så sparsamt som möjligt efter att ha tagit del av en rapport som visar att kortison astma- och allergisprayer ger ökad risk för inkontinens... Jag äter Polaramin Prolongatumtabletter som är rena sömnpillret för somliga, medan andra inte får den biverkningen alls. Det är en gammal "hederlig" allergitablett  som är receptbelagd. Dämpar alla symptom från, snuva, rinnande ögon, svullnad till nässelutslag. Astmaspray så sparsamt som möjligt av skäl som ovan. Mvh Fenja
Inga från Närke
15-05-2005, 22:56
En varning.
Se upp för allergimediciner kan påverka omdömet vid t.ex. bilkörning. Kontrollera detta noga när du köper någon av sorterna.
Själv har jag pyttelite allergi så jag behöver inte några tabletter men däremot inhalerar jag då och då ventolin. Har lite astma.
Jag har hösnuva ibland, och har under en del år ätit Loratadin (Clarityn och Versal), och ibland Cetirizin (Zyrlex etc) för att se om det hjälpte bättre. Men eftersom Cetirizin blev så mycket billigare för något år sedan så valde jag att köpa det i storpack. Problemet är bara att Cetirizin gör mig trött och torr i näsa/ögon. Detta insåg jag inte förrän efter flera veckor. Jag äter sällan läkemedel, och har aldrig drabbats av biverkningar tidigare, så jag bara avfärdade den där tröttheten som att jag sov dåligt i värmen eller något. Till slut ramlade dock tioöringen ner. Så nu i sommar är det bara Loratadin som gäller, om jag inte är hemskt rinnig i näsan eller så, då kan jag väl tänka mig att ta någon Cetirizin som jag har liggande kvar. Har inte märkt någon biverkning från Loratadin. Jag gissar att det är ganska individuellt, andra kanske har lycka med Cetirizin men blir trött av Loratadin. Tips : Clarityn och andra "märken" är väl fortfarande hutlöst dyra, det är bättre att köpa "generiska" preparat. Lika bra, men mycket billigare
jag har kestine som funkar rätt bra, och nasonex som är en nässpray som är jätteäcklig :X man blir inte trött av någon av de sorterna.
CITAT (Fenja @ 15-05-2005, 23:19) Jag använder också Rhinocort Aqua, men så sparsamt som möjligt efter att ha tagit del av en rapport som visar att kortison astma- och allergisprayer ger ökad risk för inkontinens... Jag äter Polaramin Prolongatumtabletter som är rena sömnpillret för somliga, medan andra inte får den biverkningen alls. Det är en gammal "hederlig" allergitablett :) som är receptbelagd. Dämpar alla symptom från, snuva, rinnande ögon, svullnad till nässelutslag. Astmaspray så sparsamt som möjligt av skäl som ovan. Mvh Fenja Usch då, kan man bli inkontinent av Rhinicort Aqua - det visste jag inte!! Måste genast tala med min doktor!! Ja, Polaramin Prolongatum är verkligen en dundertablett. Jag blir trött och som en zombie första dagarna (törs inte köra bil då) men det blir bättre om man ätit dom ett tag. Fast jag tycker det är skönt att slippa ta tabletter, nässprayen känns snällare. Har också Antasten Privin för ögonen som jag tar när jag bara måste (inte bra för ögonen enl doktorn). /Stina
CITAT (stina @ 16-05-2005, 09:12) CITAT (Fenja @ 15-05-2005, 23:19) Jag använder också Rhinocort Aqua, men så sparsamt som möjligt efter att ha tagit del av en rapport som visar att kortison astma- och allergisprayer ger ökad risk för inkontinens... Jag äter Polaramin Prolongatumtabletter som är rena sömnpillret för somliga, medan andra inte får den biverkningen alls. Det är en gammal "hederlig" allergitablett  som är receptbelagd. Dämpar alla symptom från, snuva, rinnande ögon, svullnad till nässelutslag. Astmaspray så sparsamt som möjligt av skäl som ovan. Mvh Fenja Usch då, kan man bli inkontinent av Rhinicort Aqua - det visste jag inte!! Måste genast tala med min doktor!! Ja, Polaramin Prolongatum är verkligen en dundertablett. Jag blir trött och som en zombie första dagarna (törs inte köra bil då) men det blir bättre om man ätit dom ett tag. Fast jag tycker det är skönt att slippa ta tabletter, nässprayen känns snällare. Har också Antasten Privin för ögonen som jag tar när jag bara måste (inte bra för ögonen enl doktorn). /Stina Fenja: Nu har jag pratat med läkaren här på mitt jobb och han säger att han inte kan uttala sig 100-procentigt, men att det låter otroligt långsökt att man skulle kunna bli inkontinent av Rhinicort Aqua. Det är bara kortison som man ju sprutar in lokalt i näsan och väldigt lite går ut i blodet. Iså fall sa han skulle man ju få problem om man äter kortisontabletter. Och kombinationen kortison - inkontinens hade han aldrig hört talas om. /Stina
Ok, det är flera år sedan jag läste den raporten så de det kan säkert ha ändrat sig flera gånger om! Men jag tror jag passar mig för de där preparaten i alla fall!  Min mormor hade svår inkontinens sina sista levnadsår och det gör kanske att jag är extra "rädd" att drabbas... Bra att du kollade i alla fall! Mvh Fenja
Isch då, det vill man ju för sitt liv inte drabbas av!!!! Mvh Stina
Christoffer
16-05-2005, 12:53
Det receptbelagda "Yentreve" ska tydligen ha en god effekt mot inkontinens, och då främst ansträngningsinkontinens hos kvinnor.
Som en "bieffekt" kan den ha en antidepressiv verkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|