Full version: Variant av lekstuga
Skrållan
Vår sexåring önskar sig en lekstuga, men det känns som att det inte är så länge till som hon skulle vilja använda den. Dessutom tar det tid att bygga och det kostar ganska mycket. Jag har funderingar på att kanske avskärma en hörna mot staketet med markisväv och även sätta det som tak.
Vad har ni för varianter till era barn? Några bra tips? Och var köper jag i så fall markisväv?
Åsa - Alingsås
Kanske man skulle kunna göra ngn slags hydda? Vad är det man brukar använda, är det pil man gör staket av? Kanske man skulle kunna göra en pil-hydda, tipi-stil? Fast jag har ingen aning om hur lång tid det tar att växa upp eller vad det kan kosta... En tanke bara.

Ngt jag gillade när jag var barn var en hörna vi hade i trädgården där staketen möttes, precis där fanns flera vinbärsbuskar som formade som en jättebuske, men med plats bakom att sitta och gå runt. Där gillade jag att sitta och känna mig som om jag var i mitt alldeles egna kryp-in. smile.gif

Enda problemet med markisväv (förutom att det är dyrt) vore väl hur du skulle stötta upp väggar och tak. Ngn form av tältpinnar kanske?
KURT
Om barnen själva, på något sätt, får vara med och bygga så är ju det bra. Annars ser man ju många exempel på föräldrar (eller mor/far-föräldrar som köper lekstugor som aldrig används. Hittar man inte markisväv så kanske kan skulle kunna köpa något leksakstält, eller ett billigt vanligt tält och klippa sönder!
Skrållan
Det där med bärbuskar kanske inte vore så dumt, men finns det något som kan tänkas trivas på norrsidan av ett plank?

Först hade jag tankar på segelduk, men insåg att markisväv skulle vara billigare. Men det är kanske inte så billigt det heller.
Åsa - Alingsås
Hmm, jag får för mig att bärbuskar behöver sol, men är inte säker, fråga under Träd och buskar så är det alltid någon som har ngt bra tips. smile.gif

Markisväv är dyrt i min värld, men jag har ju inga tillgångar att tala om som student, hehe.

Ett tält kanske inte är en så dum idé annars, som lekstugesubstitut. De har billiga och ganska stora på IKEA vet jag. Mina barn brukar gilla det skarpt, fast de går inuti det, så att det rullar runt... rolleyes.gif wub.gif

Lycka till!
Wera
Markisväv finns att köpa i tygaffären!! smile.gif
Maria zon 6
Vi var i samma situation för några år sedan. Vår dotter ville ha en lekstuga men det kändes lite tokigt att lägga ut relativt mycket pengar på ett lekstugebygge när användningtiden ändå är ganska kort. Vi förenade då nytta med nöje och byggde en gulligare variant av friggebod. Vi följde arkitekturen på vårt bostadshus men "gullade till den" med tex en gullig välkommenskylt på ytterdörren, en söt fågelholk på baksideväggen, blomlådor i trä under fönstren m.m. Inne la vi trägolv, satte pärlspont i taket och tapetserade med en tapet med Elsa Beskow-motiv.

Nu har vår lilltjej en mysig lekstuga där hon ryms tillsammans med alla sina små vänner och på vintern har vi en perfekt förvaringsbod för alla cyklar, trädgårdsmöbler, sommarleksaker, grillen m.m. Har lovat barnen att när lekstugetiden är förbi så ska dom få ha en ungdomslya därinne med soffa o fåtölj. En mini-ungdomsgård! (Och när barna en dag är utflugna har jag lovat mig själv att lekstugan ska bli min egna variant av trädgårdsbod - men det vet dom inte än... tongue.gif !
MrsBean
Hej!
Jag gjorde ganska nydligen en koja/hydda till mina två barn.
I ena hörnet (där häck möts) satte jag upp två mindre vindskydd.
Jag satte öglor i ovankant och en stolpe in i hörnet(oxå med STOR ögla), trädde sedan rep fram och tillbaka som tak.
Tanken är att det ska växa murgröna + två klättrande mini-kiwi och täcka hela hyddan.
Kostnaden blev med virke OCH växter blev ca. 600, ett överkomligt pris tycker jag. tongue.gif
Och det bästa av allt....ungarna gillar den skarpt!! biggrin.gif
Kram Mrs Bean
Annie-72
Vi ska bygga en "Snickerboa" åt våra två minsta gossar i sommar. Vi har gamla golskivor som vi ska använda som både golv och istället för pärlspont i tak. Förövrigt ska vi försöka matcha den hyfsat mot huset. Ska dessutom fixa till en lite sned gren som en planka och bränna in snickerboa på. Min fyra åring kommer bli lycklig är jag övertygad om.. Kommer åxå överta den om ett gäng år som reskapsbod och förvaring..
Jan af Lisö
Jag byggde den i form av en fyr som är även en stor prydnad för tomten. Fyren syns som min signaturbild. Ståhöjd 1.70, ytterdiamater 1.60, totalhöjd 2.80. rolleyes.gif Fyren blinkar på riktigt !!
Pirum
Gör som Maria skrev ovan, gör en lekstuga/trädgårdsskjul smile.gif
Sån hade jag och mina kamrater (om än inte en "riktig friggebod", den var mindre), och nu är den förvaringsplats åt gräsklippare, soffor, det ena med det andra smile.gif Ser fin ut gör den också.
annelise
Såg på TV4.se att Martin Timell hade byggt en lekstuga i plywood som stod på gamla lastpallar som grund. Låter i alla fall bra mycket billigare än en vanlig lekstuga! Det kan nog bli rätt billigt om man tex får tag på begagnade skivor, et c

Om du är intresserad kan du gå in och titta på äntligen hemma-delen av sajten och sök bland gamla tips efter lekstuga!

Lycka till!
ingmet
Pappa i familjen tänkte bygga en lekstuga på ett gammalt båtvagnsunderrede, modell mindre. Som en liten cirkusvagn.. Då kan man förflytta stugan på tomten och få undan det helt på vintern... rolleyes.gif
JensT
Ett tips är att kanske göra som mina grannar har gjort åt deras barn.
Dom har gjort en koja i Tipi-stil den verkar vara omåttligt populär bland deras barn och deras kompisar.
Tyget dom använt är ett bomull/polyester tyg som inte är så känsligt för väder och vind, tror att dom behandlat det med något också.
Kanske dock inte så stor som på bilden. blink.gif

Den ser mer ut så här.

Bara ett litet tips i alla fall. rolleyes.gif
mulle
Återanvänd bygg- eller rivningsavfall!
Då jag var barn byggde pappa en koja åt mig av fyra gamla dörrar från soptippen som han bara stadgade mellan ett par trädstammar. Ingen vuxen rymdes in och jag fullständigt älskade den!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon