Skrållan
Vi har ett omöjligt uppdrag framför oss verkar det som. Vi ska ta bort några förvildade buskar. Buskarna är nersågade, men hur blir vi av med stubbarna? Det är ju i princip omöligt att gräva bort eftersom man stöter på rötter var man än gräver. Dessutom sprider sig ju flädern som ogräs. Hur har vi död på den?
Gossen Ruda
Gräv, gräv, gräv eller klipp bort alla skott så fort dom kommer i nåt år. Eller pensla stubbarna en gång med Roundup.
jegi
Jag antar att vi pratar om lite grövre rötter?
Gräv ordentligt ut runtomkring. Sen tar du och hugger av rötterna med en yxa.
Eggen blir skämd, men du kan ju slipa den vass igen efteråt.
Efter hand som rötterna går av så bänder du loss stubben med ett spett.
Anic
Bind ett rep runt stubben och fäst andra ändan på dragkroken på bilen, sen är det bara att gasa och hugga av de grövsta rötterna, så gjorde vi ialla fall.
Cilla
Bra alternativ, och ett tredje är att hyra en stubbfräs med eller utan stubbfräsare. Ett fjärde att säga ned dem till marken, hälla jord och plantera ovanpå och sedan idogt klippa bort spröt som kommer upp under några år.

Att pensla på glyfosat, dvs RoundUp, tar inte bort stubbar eller rötter men påverkar enzymerna som bildar DNA så att växten dör. Även döda rötter och stubbar är kvar i naturen länge.
MB1965
Stubbfräs med personal är kanonbra.

Tog bort 7 stubbar, tog 45 minuter för en man, en stor motorsåg och en fräs. Pris 1000kr.
Skrållan
Tack för era tips! Jag ska presentera dem för min man, så får han äran att välja. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon