proppelina
Har en stor björk på min tomt, nära ett hörn där jag vill plantera ett lite större träd el buske som ger lite insynsskydd. Finns det något som skulle kunna klara sig bra bredvid björken? Det får gärna vara något vintergrönt......

Det är ca 2 meter mellan platsen för plantering o björk.....

Eva i zon 5
Hannele
Lady Farm Lady Farm

Formklippt.
Helen B
Oj, vad snyggt! Vet du vad det är för buskar på översta bilden. Så vill jag har det. Har ochså björkar och det är så trååååkigt under dem. Våra björkar är dock mycket högre. Det kanske går ändå?
AndreasBlomquist
Det är väl Lady Farm även på den översta bilden??
Helen B
CITAT (AndreasBlomquist @ 15-05-2005, 23:34)
Det är väl Lady Farm även på den översta bilden??

Nu känner jag mig lite dum blink.gif men vad är Lady farm namnet på?
Betty
Lady Farm, utanför Bristol. En mycket vacker, privat trädgård i den nya kontinentala stilen, med stora svepande perenn- och gräsplanteringar. Här finns en stäpp-plantering, en prärieplantering, vildängar, vattenfall och dammar mm. Några bilder...
Betty
Jag har två fullvuxna björkar på min tomt. De buskar som står nära växer inte särskilt bra - men de dör inte heller - de ser nästan ut att stå still i växten... Stora björkar suger i sig hundratals liter vatten per dygn. Svårt att hitta något som trivs i deras närhet - hos mig i alla fall. De kommer att falla för sågen i år, det finns så många andra fina växter att plantera.
Helen B
CITAT (Betty @ 15-05-2005, 23:50)
Lady Farm, utanför Bristol. En mycket vacker, privat trädgård i den nya kontinentala stilen, med stora svepande perenn- och gräsplanteringar. Här finns en stäpp-plantering, en prärieplantering, vildängar, vattenfall och dammar mm. Några bilder...

Ok. Tack. Jag misstänkte att det var ett ställe och inte namnet på en buske/träd. Jag blev lite förvirrad av Andreas svar bara smile.gif
Nu ser jag att du skriver om dina björkar ochså. Jag kan hålla med om att det finns finare träd (verkligen), men våra björkar passar så bra just där de står (2 st.) Om man gör en upphöjd rabatt kanske det funkar bättre för växterna som ska konkurrera med björkarna?
Betty
Jag gjorde en sökning här på forumet och hittade den här gamla tråden: "Kan man plantera vid/under en björk?"
Hoppas den är till någon hjälp för dig. smile.gif
AndreasBlomquist
Hehehe... gissa vem som känner sig grymt dum nu då! unsure.gif

Jaja, hoppas jag fick någon på gott humör med min okunskap.. smile.gif
Helen B
CITAT (Betty @ 16-05-2005, 00:12)
Jag gjorde en sökning här på forumet och hittade den här gamla tråden: "Kan man plantera vid/under en björk?"
Hoppas den är till någon hjälp för dig. smile.gif

Vilken bra tråd!

Andreas: Jag säger det igen: Odlas forum är suveränt, man lär sig så mycket! Eller hur?! laugh.gif
proppelina
Tack ska ni ha för era svar, läste den andra tråden oxå (som jag själv inte hade hittat trots sökning!) o sög åt mig lite råd.

Jag saknar dock fortfarande tips om ev. vintergröna träd? Är det överhuvudtaget möjligt att ha dessa nära...eller stör dom varandra på ngt annat sätt än bara vätskeupptaget?

Tack igen....
Hannele
CITAT (AndreasBlomquist @ 16-05-2005, 01:40)
Hehehe... gissa vem som känner sig grymt dum nu då!  :unsure:

Sorry, mitt fel. Klart man inte känner till Lady Farm... Ska försöka var tydligare.

Man kan även plantera blommor, typ vitsippa, som försvinner, under en björk.
Andra lundväxter för torrt ställe, blommar på våren:
Anemone nemerosa, Isoppyrym biternatum, Ranuncklus ficaria, Heleborus orientalis,
löjtnantshjärtor; Dicentra cucullaria, Dicentra canadensis, Coryladis solida, Coryladis malkensis, Coryladis fumaraeofolia, Sanguinaria canadensis, Podophyllum emodi, Trillium, Arisaema triphyllum, Uvularia grandiflora, Eryhronum americanum, Leuucojum vernum, Galanthus nivalis, Allium zebdanense, Crocus vernus, Dentaria pentaphyllyos, Oxalis acetosella, Pachysandra procumbens, olika förgätmigej; Brunnera machrophylla.

Bra Woodland-växter, en av de få perenner, som ska gödslas på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon