Full version: Hosta
Trädgårdsmannen
Passar Hostor i soligt/blåsigt söderläge? Det kanske är beroende på sort?
Ingrid på Västkusten
Öhhhh nej..... det är halvskugga - vandrande skugga - helskugga med lerig jordälskare.

Är det marktäckare Du letar?

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Jag letar i och för sig marktäckare men det var inte där jag tänkte ha Hostor. Hostorna tycker jag är prunkande vackra i många reportage - men någon vandrande skugga har jag inte gott om...

Däremot har jag idéer om att skippa att ha gräs under våra fruktträd för där går man nästan aldrig, dessutom är gräsmattan nästan oklippbar för där är stora flak med mossa som hela tiden rivs upp och flyger omkring när man kör med gräsklipparen...

Vad tror ni om att ta bort allt gräset (100 kvm) och hoppas på att få detta helt täckt av en vacker och tålig marktäckare? Hur tätt måste man sätta för att det inte skall ta en livstid att få en "matta", och framför allt - vad finns det att välja bland?
kerstin z5-6
Om du inte vill rensa ogräs hela sommaren bör marktäckaren vara högre än 10 -15 cm , ska du inte ha annat där som kan bli utkonkurrerat är plister Lamium maculatum. White Nancy...en utmärkt marktäckare, finns även i gul
silvervarigerade blad, soligt läge

Vinca minor -major- ,vintergröna -finns varigerad som bara tål din z inte min biggrin.gif Lite ogräs varning på den
Acaena macrophylla -brun taggpimpinell
Revsuga
Trädgårdsmannen
Finns det chans att hitta någon av dessa på plantskolan tror du?

Vad skall man fråga efter?

Hur tätt behöver man sätta dom?

Det står bara två gamla fruktträd där i övrigt så dom får gärna över, skulle förstås gärna vilja se några bilder...har du?
Ingrid på Västkusten
Kääära hjärtanes - med en av Sveriges bästa plantskolor nästgårds LOL LOL LOL LOL

Jag röstar för svalört - svartbladig :-)) sprider sig som fn åsså försvinner dne - sover sedan sött sött :-)

:-)))))

Skrattar Ingrid som snart skall dit på vårvisit!
Trädgårdsmannen
Sveriges bästa planskola nästgårds ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon