Full version: Hjälp!
mindy
Hej!
Min oregano sprider sig hysteriskt och kommer upp precis överallt!
Jag får snart panik. Är det någon som råkat ut för detta problem? Råd emottages tacksamt. Jag gräver och gräver men jag hinner inte med. De tar över! sad.gif
Fenja
Det är nog bara att gräva på du! tongue.gif Du kan också tänka på att klippa av alla blommor så hinner den inte gå i frö och sprider den sig betydligt mindre. Min oregano beter sig som din. Så jag flyttade den till en egen rund liten rabatt i gräsmattan, eventuella fröplantor tar gräsklipparen. Himla smidigt!
Mvh
Fenja
noora
Ja, det är ett vanligt problem med oregano. Den sprider sig både genom frö och genom rotskott. Rotskott kan eventuellt begränsas genom att du ringar in oreganon med t.ex. gräsmattekant (sån där grön korrugerad plast som man sticker ner i jorden runt gräsmattan). Jag har inte provat det med just oregano, men har ett försök på gång med mynta.
Fenja
CITAT (noora @ 16-05-2005, 12:12)
Ja, det är ett vanligt problem med oregano. Den sprider sig både genom frö och genom rotskott. Rotskott kan eventuellt begränsas genom att du ringar in oreganon med t.ex. gräsmattekant (sån där grön korrugerad plast som man sticker ner i jorden runt gräsmattan). Jag har inte provat det med just oregano, men har ett försök på gång med mynta.

Jag tror att "gräsmattekant" blir alldeles för lågt, det kan funka något så när om man tar botten ur en stor hink och gräver ner och planterar i den. Men man får passa så att de inte smiter över kanten i alla fall.
Mvh
Fenja
Elizabeth
A propos smitta över kanten - det verkar att min mynta som jag planterat i en stor kruka utan botten i min palkrage "tänker" passa på och spridda sig på det sättet istället wacko.gif
Fenja
CITAT (Elizabeth @ 16-05-2005, 14:53)
A propos smitta över kanten - det verkar att min mynta som jag planterat i en stor kruka utan botten i min palkrage "tänker" passa på och spridda sig på det sättet istället wacko.gif

Japp, man får vakta dem!
Mvh
Fenja
ninnisky
CITAT (Elizabeth @ 16-05-2005, 14:53)

.. och min citronmeliss gör likadant! biggrin.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Skumt! Mina oreganosorter håller sig snällt på sin plats!
noora
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-05-2005, 08:29)
Skumt! Mina oreganosorter håller sig snällt på sin plats!

Då har du säkert någon "ädlare" sort än den vanliga kungsmyntan. Kompakta varianter av grekisk oregano brukar t.ex. vara väldigt lydiga smile.gif
susan.e
Oregano i gräsmattan har jag. Gissa om det är en fröjd att klippa gräset. Doftar skönt.
160kvm stort hus
Jösses, vad kör ni för dunderkurer där borta? *ler*

Här kämpar jag för fullt för att få min lilla att överleva i en kruka...

70% av plantan dog innan jag kom på att den inte ville ha speciellt mycket vatten... Tykte den såg så torr ut så jag vattnade ju på...

Men men, den ser ut att återhämta sig.

Mvh G
Ophelia
Humlorna och fjärilarna måste älska dig och din trädgård!! biggrin.gif
lena:-)
Jag har både mynta, oregano och citronmelissen i bottenlösa krukor. Det har funkat utmärkt. Däremot så är kanten lite ovanför jordytan, det ser trist ut men är tydligen effektivt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon