Var kan man ha Amerikanska blåbär? Måste de ha skugga, särskild jord m.m ? Jag har en tom plats i en rabatt och vill ha något ätbart där. Jag har redan hallon, smultron, rabarber och olika sorters kryddor. Jag vet att man ska plantera två olika blåbär. Jag bor i Skåne och platsen jag tänkt sätta dem på är solig. Annars kanske ni har något annat förslag på vad jag kan ha.
Ophelia
15-05-2005, 20:26
Hej och välkommen hit!
Amerikanska blåbär vill ha surjordsmiljö, man kan tillsätta ogödslad torv i befintlig jord till exempel. Eller fylla planteringsgropen med rhododendronjord. De föredrar en halvskuggig miljö, normalt sett så växer de ju under större träd som skuggar dem. De kan bli stora, ca 1 meter höga och lika breda beroende på vilken sort det är. Planteringsavståndet bör vara minst 1½ meter.
Mvh
Fenja
Jag använde "vanlig" jord och kompost åt mina men blandade i lite sågspån samt grävde ner en del gamla halvruttna stubbar jag hittade i botten på varje grop (mycket gärvande). Har fungerat bra för mig. Det enda jag har problem med är att gräsmattan växer in i dem... Hatar att rensa... Har dem i kanten av min (vår) trädgård så det växer även in "bakifrån" där. Första gången jag planterade glömde jag att gallra in dem vilket hararna gladde sig åt under vintern. Verkar som om de är mycket förtjusta i dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.