Full version: Sätta potatisgroddar
Pirum
Nu har jag provat att sätta avtrillade potatisgroddar och det verkar gå utmärkt smile.gif Jag satte 11 av dem i krukor, så att de nätt och jämt tittade upp ur jorden. Sedan vattnade jag 1 gång, och lät stå en vecka i växthus. Nu har de blad i samma storlek som lillfingernaglar ungefär smile.gif

Idag planterade jag ut 2 av krukorna i en pallkrage, jag såg då att rötterna nådde ända ner i botten av krukorna, det var ganska imponerande på bara en vecka tycker jag. Från små groddar alltså. Nästa vecka blir det nog fler utplanteringar.

Jag missade tyvärr det där TV-programmet där de visade hur man skulle göra.
Någon som kommer ihåg några viktiga detaljer?
Hur mycket skörd kan väntas?

Har någon annan provat detta? Det är ju ett utmärkt sätt om man bara har ett fåtal sättisar av någon sort, jag hade exempelvis bara 9st Blå Kongo tror jag... så nu när jag kanske lyckas få en "bonusplanta" genom att sätta en grodd som trillat av så är det ju kul smile.gif
Susanne i Linköping
Nu har jag förstås inte provat att bryta av groddar och sätta, men mitt värsta sättpotatisår (två år sedan) var mina Blå Kongo-sättpotatisar inte stort mer än groddar (de hade varit hasselnötsstora och grott i skafferiet så att själva potatisarna hade skrumpnat ihop till ingenting), så kanske är mina erfarenheter relevanta i alla fall.

I alla fall så satte jag groddar som var ca 30 cm långa. Precis som du så satte jag dem så att de nätt och jämnt tittade upp ur jorden, fast jag satte på friland. Skörden blev inte stor, men det blev i alla fall flera gånger så mycket potatis som sättpotatisen varit, och potatisarna blev normalstora. Blå Kongo är ju heller ingen högavkastande potatissort, jag vet inte hur mycket den ger vid mer normal odling.

För några dagar sedan satte jag årets Blå Kongo, jag tog några bilder, få se om jag kan hitta dem och lägga dem i albumet. Det ser inte ut som i instruktionsboken, kan man lugnt säga! rolleyes.gif
Pirum
Ok, men det låter ju positivt smile.gif Får jag bara 2-3 potäter så blir jag glad, om inte annat kan man ju spara dem som sättpotatis till nästa år. Jag ska också ta bilder, hade huvudet under armen idag så jag glömde kameran. Får bli bilder nästa helg antar jag.
KURT
CITAT (Pirum @ 15-05-2005, 23:30)
Jag missade tyvärr det där TV-programmet där de visade hur man skulle göra.
Någon som kommer ihåg några viktiga detaljer?
Hur mycket skörd kan väntas?

Man får nog inte mindre skörd än om man sätter potatisar, det tar något längre tid eftersom de inte får med sig så mycket näring. Men den huvudsakliga näringen skall ju blasten samla upp, o ch det blir ju likadant.
Carina Josefsson
Jag tror att man kan göra på samma sätt med sötpotatis.
Det var nåt tv-program om det.
krellus
Jag och frugan sätter "Asterix" i mjölkförpackningar.

Just nu är blasten rejält stor så om ett tag planterar vi ut dessa i
en stor plastbalja som vi har.

Förra året fick vi jättefin potatis så i år har vi mer än fördubblat antalet.

Ska bli kul att se hur det går i år.

Varför inget potatisland?
Vi hann inte med det förra året då vi köpte fritidshuset för inte så länge sedan.
Annat har kommit före...
Pirum
Här kommer ett par mobil-bilder jag tog igår på några av groddarna. Dessa är ca 2 veckor och bor i växthus. Har sedan tidigare planterat ut ett par groddar i pallkrage som sagt, där de tagit sig bra, men jag har kupat dem och tog inget kort på dem.

Hamlet-grodd, 2 veckor, kupade upp till kanten efter fotot togs. Ska snart utplanteras på friland.

Grodd från Blå Kongo som tagit sig fint. 2 veckor, drygt. Kupade upp till kanten efter fotografering, ska snart utplanteras på friland.

Som synes, dessa verkar ta sig...men de växer inte riktigt lika snabbt som "riktiga" potäter, åtminstone inte än. Inte idealiskt att bo i en så liten kruka heller kanske, rötterna är sedan länge i botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon