Åsa E
Visst är det underbart med alla blommande prydnadskörsbär så här års.
Men mitt lilla träd Prunus 'Accolade' fick väl tre blommor bara. Trädet är fortfarande ungt, men förra året var det helt översållat med blommor.

Vad kan detta bero på? Det borde inte handla om frost eftersom det finns så många andra träd i trakten som blommar. Kan jag göra något så det blir bättre nästa år?
kristerh
Jag känner igen problemet, har haft samma på mitt prydnadskörsbär,
jag har konstaterat att det är någon insekt som äter upp knopparna innan de slår ut, vet inte vilken insekt det kan vara eftersom jag aldrig har sett nån ohyra, jag har testat med ett sånt där limband runt stammen och det har faktiskt hjälpt, det går säkert att bespruta trädet oxså men jag vill inte göra det eftersom jag har min damm precis under.
krister
Åsa E
Det var ju intressant!
När ska man sätta dit limbandet?

Åsa
Rossi
CITAT (Åsa E @ 16-05-2005, 08:25)
Visst är det underbart med alla blommande prydnadskörsbär så här års.
Men mitt lilla träd Prunus 'Accolade' fick väl tre blommor bara. Trädet är fortfarande ungt, men förra året var det helt översållat med blommor.

Vad kan detta bero på? Det borde inte handla om frost eftersom det finns så många andra träd i trakten som blommar. Kan jag göra något så det blir bättre nästa år?

Vi har exakt samma träd och det är ungefär 6 år gammalt men just i år hade det inte så många blommor. Fast fler än tre det måste jag säga.

Jag har inbillat mig att det beror på att det har varit så kallt i vår men jag vet inte.
kristerh
CITAT (Åsa E @ 16-05-2005, 12:56)
Det var ju intressant!
När ska man sätta dit limbandet?

Åsa

Jag satte dit mitt limband när jag märkte att de hade ätit, ungefär nu med andra ord, se bara till att få tätt mellan bandet o stammen så ohyran inte kan krypa under, sedan måste man byta nån gång ibland och kanske sätta på ett annat ställe på stammen tror inte att det är bra om bandet sitter på på samma ställe jämt.
krister
Åsa E
OK!
Nu är det nog försent men jag ska försöka komma ihåg detta till nästa vår.
Tack för hjälpen!

Åsa
kristerh
CITAT (Åsa E @ 16-05-2005, 15:51)
OK!
Nu är det nog försent men jag ska försöka komma ihåg detta till nästa vår.
Tack för hjälpen!

Åsa

Jag har mitt band på året runt. Du måste nog sätta upp det innan blomningen, vissa insekter lägger ägg i knopparna på hösten, fast jag tror iofs attt det är någon insekt som ligger i marken på dagarna och kryper upp på nätterna.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon