Full version: Ny rabatt
flowerpower
Arbetet med att återuppväcka min gamla rabatt fortskrider. Jag har grävt å grävt å grävt. Nu ska det bara i lite ny jord och mull för att förbättra strukturen och sen ska kantsten dit.

Men... nu till min fråga. Min lerjord är ju nu mycket uppgrävd och porös, riktigt trevlig att jobba med! biggrin.gif Kan jag plantera i den direkt? Vad händer när jorden sätter sig igen, kommer växterna bli bara om fötterna då, eller de följer med på nått sätt?

Hoppas verkligen jag kan plantera direkt, för mitt 3 (!) timmarsbesök på Åbergs Trädgård i Ystad i lördags resulterade i en hel hög växter! wub.gif

//jessica
kerstin z5-6
javisst kan du det ? Mylla gärna ner välbrunnen kogödsel i ytlagret -
vad blev det för spännande växter då ?
flowerpower
Ska jag mylla ner gödsel fast jag har gödslad torvmull?

Oj vad kul det var att handla plantor!! Fast kassan sätter stopp innan lusten gör det!! Får nog sansa mig och handla i omgångar. Och sen är det ju svårt att ge sig till tåls, de pluttiga plantorna blir ju större. Svårt att veta hur många man behöver...

Men detta har jag handlat än så länge...
2 Funkior "Lakeside black satin" - svindyra men ack så vackra
1 gräs "Miscanthus sin. Kleine Silberspinne"
1 Akleja ”Snow queen”
1 Akleja “Will guiness“
1 Akleja “Winky red & white”
1 Astilbe “Snowdrift”
1 Astilbe “Fanal”
2 Vallmo “Papavier orient Perry´s White”
2 Flocknäva – kommer inte ihåg sorten hoppas det var “Spessart”
1 Klematis “Niobe”
1 Röd rudbeckia
1 Vit rudbeckia
3 Rosa isop “Roseus” – skor till klematisen

2 Plantor svarta vinbär ”öjebyn”, fast de ska stå lite vid sidan om i en annan rabatt

Men mer behövs nog för att fylla rabatten… Men jag får nog avvakta och se hur etapp 1 blir…
Tanken är att det ska gå från mörkrätt till rosa till vitt…

//Jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon