spotty
Jag har frstt ampeljordgubben "Temptation" i slda. Jag kommer att plantera flera av plantorna i en gammal lvkorg (man tager vad man haver, s sparar man pengar). Kan jag skola om dem direkt till lvkorgen eller ska jag skola dem i krukor med plantjord frst och sedan plantera dem i lvkorgen nr de r avhrdade? Vilken typ av jord r lmplig till jordgubbar?
sa, mlardalen zon 2
Jag sdde ampelgubben temptation fr flera r sedan d den var en nyhet hos thompson & morgan. Jag sdde i januari och skolade plantorna en och en i krukor i vanlig krukvxtjord det fungerade bra. Sedan avhrdade jag plantorna nr det brjade bli varmt och planterade dem i amplar, krukor mm.

Sjlv gjorde jag misstaget att jag blandade ned lite fr mycket gdning nr jag planterade ut dem i krukor utomhus. Alla jordgubbar brukar bli stora och frodiga med mycket gdning men fruktsttningen blir smre, genom att plocka bort en hel del blad och inte gdsla mera under ssongen fick jag dock en del br sensommar-hst. Jag hade plantorna ngra r, p vintern var plantorna nedgrvda i jordbddarna i kallvxthuset.
spotty
Vilken jord tror du blir bst? Villa-plantjord i lgprisscker, blomjord, kompostjord (h, trdgrdsrens, tmda blomkrukor, och lite ofarligt hushllsavfall)?
sa, mlardalen zon 2
Nu vid omskolning inomhus s skulle jag vlja blomjord i krukorna. Nr du planterar ut i lvkorgar mm. s brukar det g bra att blanda plantjord, kompost mm.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon