olgak
Funderar på att pröva plymspirea i vissa rabatter. Behöver något högt, och som inte gillas av rådjuren. Men jag har aldrig stött på denna växt utan bara läst om den. Några erfarenheter? Det står soligt-skugga i böckerna. Här är en rabatt som blir väldigt solig och varm under eftermiddagen, skulle det kunna funka? Hur ser de ut på hösten?
Ina
Min uppfattning är att plymspirea tål det mesta... Mina står visserligen inte i stark sol hela dagen, men jag tror arten klarar det med... Dom blir rejält stora och mina har kvävt allt annat i den rabatten, det är bara vårlökar som scilla och pärlhyacint och lite annat som hinner före plymspirean som fortfarande trivs där.
Lena N
Plymspirea tycker jag att är en trevlig växt som varken sprider sig med utlöpare eller frö.

Men min erfarenhet är att de är svåra att flytta. Inte så att de inte tar sig på det nya stället, det gör de, men de återkommer även på det gamla stället. tongue.gif Alltstå lätta att flytta till en ny plats, men svåra att få bort från den gamla platsen.

Men varför flytta en växt som uppför sig så exemplariskt, om man bara har tänkt till innan planteringen och valt rätt plats. smile.gif
Jejja
Jag har haft plymspirea både i skugga och sol och det verkar gå lika bra vilket som. Den verkar tålig.
På hösten när den vissnar så sjunker den inte ihop, utan torkar bara och den kan stå där ståtlig och alldeles brun hela vintern tills man rensar bort den till våren igen. Det blir vackra bruna plymer som sticker upp ur snön.
olgak
Tack för alla bra svar!!!
Ewa L
Jag har två stycken, bägge i buskage med mycket skugga.

Min granne har också två stycken, som solitärer i mycket sol.

Mina är definitivt snygga längre, och blommar betydligt längre —även om det blir lite senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon