|
Trollsan
16-05-2005, 07:40
Hej
Jag skulle behöva ha lite hjälp med en plantering. Planteringen ligger högt upp och med ständig sol. Den är ca 80 djup och 5 meter lång. Den sträcker sig efter vår gula altan.Det är ca 2 meter från altanen upp till första altanräcket, så höga blommor är ett plus.
Jag har haft rosor i rött, vitt och orange planterat men har tröttnat på dem och vill ha lite annat.
Någon som har något förslag.
Vilken zon bor du i? Vad har du tänkt på ett ungefär, klängväxter, , perenner, ettåringar, lökar, någon särskild färgskala? Vad är det för jord? Ju mer du berättar, ju lättare är det att föreslå något. Mvh Fenja
Trollsan
24-05-2005, 19:45
Hej
Jag bor i Zon 3. Jag hade tänkt mig att ha perenner i min rabatt, känns lite lättare så behöver jag inte planera rabatten varje år. Jag vill inte ha några klängväxter.
Färgskala spelar ingen roll, gillar alla färger men jag vill bara inte ha för mycket blandade färger utan gana lugna färger i rabatten.
Jorden är väldrenerad och fin. Planteringen gjordes för två år sedan med stor omsorg och vi har gödslat mina rosor bra när de stått där.
kerstin z5-6
24-05-2005, 21:58
Blått vitt silver med ev inslag av lila -brukar vara fint till gult -kanske nåt i mitt perennalbum passar ?
Doftande perenner: Agastache foeniculum anisört Alyssum saxatile praktstensört Cimicfuga ramosa 'Brunette' silverax Clematis recta styvklematis Convallaria majalis liljekonvalje Cymbalaria pallida murreva Dianthus barbatus borstnejlika -caesius bergnejlika -plumarius fjädernejlika Eupatorium maculatum rosenflockel Galium odoratum myskmadra Geranium cantabrigiense liten flocknäva Lavandula i sorter, lavendel Lilium reglale kungslilja Monarda i sorter, temynta Nepeta faassenii i sorter, kantnepeta Origanum i sorter, kungsmynta Paeonia lactiflora i sorter, luktpion Perovskia atriplicifolia perovskia Phlox maculata i sorter, prickflox -paniculata i sorter, höstflox Polemonium caeuleum blågull Primula florindae sommarviva Thymus citrodorus i sorter, citrontimjan Viola cornuta i sorter, viol Viola odorata luktviol
Marktäckande Perenner: Ajuga reptans revsuga Alchemilla mollis jättedaggkåpa Antennarja dioica katffot Arenaria montana bergnarv Artemisia schmidtjana 'Nana japansk malört Astilbe chinensis pumila astilbe Bergenia cordifolia hjärtbergenia Brunnera macrophylla kaukasiskförgätmigej Campanula portenschlagiana murklocka Cerastium columnae silverarv Corydalis lutea gul nunneört Cymbalaria pallida storblommig murreva Dianthus deltoides backnejlika - caesius bergoejlika Dicentra formosa fänrikshjärta Epimedium i sorter, sockblomma Erica carnea vårljung Galium odoratum myskmadra Gentiana sino-ornata höstgentiana Geranium cantabrigiense liten flocknäva - endressu spansknäva - himalayense praktnäva - macrorrhizum flockknäva Hosta i sorter, funkia Hypericum calycinum prakthyperikum Iberis sempervirens vinteriberis Lamium maculatum rosenplister Lysimachia nummularia penningblad Myosotis palustris förgätmigej Omphalodes verna ormöga Origanum i sorter kungsmynta Pachysandra terminalis skuggröna Phlox stolonifera krypfiox - subulata mossflox Polyganum affine bergormrot - bistorta 'Superbum' stor ormrot Pulmonaria saccharata brokbladig lungört Saxifraga urbium skuggbräcka Sedum acre i sorter, fetknopp - album vit fetknopp - ewersij mongolisktfetblad - floriferum 'Weihenstephaner Gold' smaragdfetblad - oreganum oregonfetknopp - spurium i sorter, kaukasisktfetblad Stachys byzantina lammöron Thymus i sorter, timjan Tiarella cardifolja spetsmössa Veronica spicata axveronica Vinca minor vintergröna Waidsteinia temata gullgröna
Hoppas du hittar något du gillar här! Mvh Fenja
snofsan
25-05-2005, 00:02
Men Fenja, en sån radda. Hon måste ju få det jättesvårt att välja. *fniss*
Blomstertanten
25-05-2005, 08:02
Det är bara att ta en av varje !
CITAT (snofsan @ 25-05-2005, 01:02) Men Fenja, en sån radda. Hon måste ju få det jättesvårt att välja. *fniss*  Oj, det tänkte jag inte på... Mvh Fenja
Anna_Panna
25-05-2005, 14:38
Fenja, du skriver ju ofta en hel radda med växter. Det känns som om du kanske har ett helt dokument med allt samlat: lämpliga växter för sol, skugga, marktäckare osv.... Det vore intressant att få tillgång till hela ditt dokument (om du har ett sådant, du kanske har allt i huvudet, vad vet jag...)
CITAT (Anna_Panna @ 25-05-2005, 15:38) Fenja, du skriver ju ofta en hel radda med växter. Det känns som om du kanske har ett helt dokument med allt samlat: lämpliga växter för sol, skugga, marktäckare osv.... Det vore intressant att få tillgång till hela ditt dokument (om du har ett sådant, du kanske har allt i huvudet, vad vet jag...)  Jag har en god vän som arbetar på en handelsträdgård som har gett mig tillgång till sina listor. Det är ingen hemsida eller så, utan jag har dem i datorn som textdokument bara. Mvh Fenja
Trollsan
27-05-2005, 13:48
Fenja Oj, det var en massa förslag, kommer nog ta ett litet tag att gå igenom dem. Tackar så mycket kerstin z5-6 Tack för tippset, det är fina färger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|