Forte
Hej!

Har till min fasa upptäckt ett gigantiskt (nåja) fågelbad i gräsmattan på på vårt nya landställe. Ca 1,5x2,5 meter stort. Det hela är uppenbarligen gjutet på plats och låter sig inte flyttas eller slås sönder utan dynamit, vilket jag hade tänkt slippa använda... rolleyes.gif

Funderar istället på att täcka hela skrället (för ett skrälle är det, fult och stort) med jord och plantera något trevligt ovanpå. Men vad och hur? Dräneringen blir ju minst sagt usel. Bygga en upphöjd odlingsbädd med grus och sedan jord ovanpå? Men vad kan man odla då? Vattnet blir ju stående i botten ändå.

Tacksam för tips och idéer.
Magnolia
Jag förmodar att du inte vill ha en damm - det kan bli jättefint med näckrosor och liljor i.
Forte
Haha, ja, det vore ju enkelt. Men det passar inte just där.

/Forte
katarina76
Flitiga lisor älskar fukt, de blir bara glada av dåligt drenerad jord, brukar sätta ner mina i en balja med vatten då jag åker bort, det tycker de om (fast den brukar vara snustorr när man kommer hem.....) Annars fins det ju en hel del våtmarks växter, som kan vara svåra att odla just för att de kräver massa fukt, titta gärna i någon bok om dammar, fins en hel del att välja på (brukar finnas tips på vad man kan plantera precis intill dammen, på våtmark, rena vatten växter är kanske att ta i tongue.gif )
MB1965
svårighet är att växter som växer där måste vilja ha blöta fötter större delen av året- när det inte är torrt- och då blir det antagligen växter som trivs intill dammar- inte i:)
Fenja
Borra några hål i botten på betongdammen så slipper du problemen med stående vatten. rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon