blomster
16-05-2005, 09:43
[FONT=Times][SIZE=7][COLOR=blue]
Hej alla!
Vi har ett jättegammalt plommonträd ( Opal) med flera förgreningar,
en meter upp delar sig stammen i flera grövre grenar. Träder har tidigare blivit av med stora avsågade grenar och även någon som blivi fläkt av frukttyngden. Kan man förstärka trädet runt om där det börjat att dela sig t e x med rep, eller vad göra? Det har inte börjat spricka ännu men det ser lurigt ut
Blomster[B]
För att fördröja att ett stakrt belastat eller sprucket plommonträd spricker kan man kartgallra innan frukten blir tung och/eller stötta tunga grenar underifrån.
För att förhindra att större grenar faller på människor kan man säkra med linor, men man sträcker dem då inte. Träd behöver vaja och röra på sig, även i sprickor, för att behålla den styrka de har.
Plommonträd med sprickor, skarpa grenvinklar på gamla krongrenar och felbeskurna plommonträd har begrönsad livslängd. Det har även friska plommonträd förresten, de lever som människor inte så länge - 40-90 år. Vill man att det ska finnas plommonträd bör man plantera åtminstone ett i sitt liv!
blomster
17-05-2005, 21:09
Tack Cilla för svar!
Jag kanske inte uttryckte mig ordentligt vad gäller sprickor och rep.
Det är alltså själva huvudstammen från marken och en meter upp som trädet delar sig i tre stammar. Där är jag rädd för att trädet skall dela sig och spricka ner emot marken så att det delar sig i två delar.
vh/ blomster
Ok, jag förstår. Och samma rpd som ovan gäller för detta också. Kartgallra för att minska tyngd i utkant av kronan, band högt och löst satta i kronan om det finns risk för grenar att skada människor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.