De flesta kryddväxter går att odla i kruka. Då är bara frågan vilka som blommar finast... De mest användbara är inte alltid de som blommar finast. Här är några jag skulle kunna välja för blommornas skull:
Myntor av olika slag. Olika höjder, oftast lila blommor.
Salvia blir högt och blommar fint med blå/lila blommor i juni/juli.
Om du får tag på en planta muskatellsalvia (Salvia sclarea) kan jag definitivt rekommendera det - den blommar länge med en väldigt spännande doft. Inte så användbar i köket dock (vet faktiskt inget man kan göra med den...). Det finns en bild på
http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddor/d...agbok_2004.html(vid 15 juli). Plantan är hög.
Jag har haft ringblommor i kruka på balkongen. De blommar väldigt länge. Kanske heller inte direkt en krydda, men man kan ha kronbladen som dekoration i salladen. Medelhög, gula och orange blommor.
Kryddtagetes, om du får tag på det. Den har ätliga blommor med väldigt trevlig citrondoft. Medelhög, gula och orange blommor.
Lavendel, självklart. Medelhög, blå blommor. Finns även i vitt och rosa. Välj en sort med riklig blomning.
Kamomill. Jag har inte provat att odla det i kruka, men det fungerar säkert! Medelhög med vita blommor med gul mitt.
Timjan och citrontimjan av olika slag. Tidig blomning, låga till växten, oftast rosa/lila blommor.
Gräslök, tidig blomning. Medelhög, lila blommor.