Full version: Kryddor i kruka
Maggan H
Tänkte ha en liten hörna med lite olika kryddväxter, vilka rek ni att plantera i krukor? Olika höjder o färger önskvärt.
Fenja
Du kan i princip plantera alla sorters kryddväxter i kruka. Välj det själv tycker är gott och använder dig av.
Mvh
Fenja
noora
De flesta kryddväxter går att odla i kruka. Då är bara frågan vilka som blommar finast... De mest användbara är inte alltid de som blommar finast. Här är några jag skulle kunna välja för blommornas skull:

Myntor av olika slag. Olika höjder, oftast lila blommor.

Salvia blir högt och blommar fint med blå/lila blommor i juni/juli.

Om du får tag på en planta muskatellsalvia (Salvia sclarea) kan jag definitivt rekommendera det - den blommar länge med en väldigt spännande doft. Inte så användbar i köket dock (vet faktiskt inget man kan göra med den...). Det finns en bild på http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddor/d...agbok_2004.html
(vid 15 juli). Plantan är hög.

Jag har haft ringblommor i kruka på balkongen. De blommar väldigt länge. Kanske heller inte direkt en krydda, men man kan ha kronbladen som dekoration i salladen. Medelhög, gula och orange blommor.

Kryddtagetes, om du får tag på det. Den har ätliga blommor med väldigt trevlig citrondoft. Medelhög, gula och orange blommor.

Lavendel, självklart. Medelhög, blå blommor. Finns även i vitt och rosa. Välj en sort med riklig blomning.

Kamomill. Jag har inte provat att odla det i kruka, men det fungerar säkert! Medelhög med vita blommor med gul mitt.

Timjan och citrontimjan av olika slag. Tidig blomning, låga till växten, oftast rosa/lila blommor.

Gräslök, tidig blomning. Medelhög, lila blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon