Full version: Vinrankan dog!
uno
Sommaren 2004 planterade jag i växthuset, en vinranka Himrod (eller något liknande namn) i en stor isolerad behållare ca 30 liter.
Den är stendöd. Jag gör gärna ett nytt försök och tar gärna emot råd som ger mig större möjlighet att lyckas.
Ingrid på Västkusten
Antagligen torkade den ihjäl. Det är superviktigt att ha god ventilation och vattna tidigt på våren för det minsta med sol i slutet av Mars ger höga temperaturer och vips är dne vaken och uttorkad. Eller så vaknar den till men rötterna förblir frussna och kan inte tina upp i tid.

Se upp med temperaturen, skaffa gärna en minmaxtermometer med sensor, vi har en sådan på köksbordet så ser man vad man har för temp i växthuset soliga vårdagar. Och vet att man måste rusa ut å vattna.

Så - int ekylan utan våren.....
Annlo
Ja, något liknande har nog hänt min Himrod också fast nu kommer det nytt nedtill vid rankan men inget grönt på stängeln!
Ja den får stå kvar och växa så, då! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Ja man får int ege upp för tidigt denna konstiga vår!

Lustiga är att en pinne jag körde ner i en citruskruka i vintras ( köpevinranka) har tagit sig och skjuter skott!
ingelagrebo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-05-2005, 08:33)
Ja man får int ege upp för tidigt denna konstiga vår!

Lustiga är att en pinne jag körde ner i en citruskruka i vintras ( köpevinranka) har tagit sig och skjuter skott!

Hejsan! Jag har oxå en vinranka i växthuset som jag trodde var död, Men igår såg jag att den hade stora svullna knoppar. :P Jag hade nämligen planerat att låta någon slingerväxt slingra i den döda rankan!
Ha en bra dag nu ska jag städa huset!!
*****Ingela J******
fiffigafrun
Förmodligen dog min Zilga (planterad i växthuset) av samma orsak då. Att jag inte vattnade den förrän efter nån vecka då jag kört igång växthuset. Kanske skulle jag t o m ha vattnat den innan jag satt igång fläkten?

Zilga ska ju klara -35 och så kallt har det då inte varit här i vinter. Hade dessutom täckt den nedtill ordentligt och lindat in upp efter grenarna m tjockare typ av fiberduk liknande.
Jesper89
Hej!

Ge inte upp än! I handelsträdgårdarna har vinrankornas knoppar än ej brustit! Det har fortfarande varit så kallt.
fiffigafrun
Men i mitt växthus där jag har min Zilga planterad har det varit minst 7-10 plusgrader sen i mars och då borde den ju ha vaknat till liv. Ännu varmare på dagen då förstås. Den har nog törstat ihjäl.
lilla mamma
Min Zilga, hon är full med blomknopp. Så det så

Anita rolleyes.gif
Virgo
Min druva har jag inte vattnat en enda gång tidigt på våren och den lever och ger massor av klasar år efter år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon