jonols
Nu är det dags att lägga ut marksten på vår nyanlgda trädgård. Vi tänkte även bygga en trappa till både huvudantrén och grovköksentrén i samma sten som vi lägger ut på marken.

Hur bygger man upp trappan? Fyller man ut tomrummet med betong? Eller går det även med hårt packat grus?

Nån som gjort det? Nån som vet var man kan hitta beskrivning av det? Har letat men inte httat något. I och för sig finns det några grannar son har gjort samma sak, men de har anlitat hantverkare för det.
Hoffsan
Hej vi gjorde vår trappa av stenen som blev över från muren vi byggde och från plattläggningen. Vi har fyllt upp med betong. Marken under är hårt packad med en markvibrator.
Bleu Magenta
Förra sommaren byggde vi en trappa i begagnad kantsten, sådana som används vid vägbyggen. Vi började med att mäta ut hur lång och hög trappan skulle vara. Hur många trappsteg som skulle behövas med tanke på stenarnas storlek och markens lutning, sedan anpassade vi längden på trappan efter dessa mått. Vi la de nedersta stenarna först, fyllde med sand, packade sanden med vatten och la dit nästa, 2cm om lott.
Vi är själva nöjda med vår trapp jag har lagt in den och bilder från när vi byggde, i mitt album.

Agneta
onlyirishbiddy
CITAT (Bleu Magenta @ 18-05-2005, 22:01)
Förra sommaren byggde vi en  trappa i begagnad kantsten, sådana som används vid vägbyggen.

Bleu Magenta!

Jag har variit i kontakt med vår kommun för att kolla om det finns begagnade kantsten men fick besked om att de återanvänder allt. Har du möjligtvis tips på vart man kan vända sig? Jag skulle bli sååååå glad.
Du får gärna maila i så fall!? rolleyes.gif
Rille
Kolla in den här artikeln på dinbyggare: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel...l.asp?docid=252
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon