Full version: Recept med "ogräs"?
noora
Det här med att laga mat på "ogräs" har alltid intresserat mig, men jag har inte hittat så många recept på annat än nässelsoppa eller "tillagas som spenat", vilket inte är så spännande... Det står ju heller aldrig hur det smakar!

Är det någon som har några favoritrecept med ogräs att dela med sig av? Vilka ogräs är godast? Nässelsoppa och stuvad kirskål är väl det jag ätit av mest. Tips på andra godsaker mottages tacksamt!
ejjan
Maskrosor. Småblad gillar jag att ha i sallader, fast lite beskt är det ju och en hel maskrosmatta orkar man ju knappast få i sig... smile.gif . Visst går det att göra maskrosvin....?? Har aldrig testat.

Jag väntar oxå på nya recept, kul smile.gif
pialotta
Stuvad svinmålla! Gottigotti, men skörda innan de går i blom.
Susanna
Förra veckan hackade jag små blad från kirskkål och blandade med hackad lök, vitlök, olivolja och kryddor, blandade även i bitar av fetaost. La fyllningen i en en smördegspaj och gräddade i ugn. Det var faktiskt riktigt gott med kirskål!
AndreasBlomquist
CITAT (Susanna @ 17-05-2005, 20:08)
Förra veckan hackade jag små blad från kirskkål och blandade med hackad lök, vitlök, olivolja och kryddor, blandade även i bitar av fetaost. La fyllningen i en en smördegspaj och gräddade i ugn. Det var faktiskt riktigt gott med kirskål!

Med den blandningen så är det imponerande att du lyckades urskilja smaken på Kirskålen, fast det är klart det framgick ju inte i vilka mängder du hade utav Kirskål, bara att de var små... sleep.gif
Kajsa H
Vill gärna tipsa om en bra "ogräsbok" som är relativt nyutkommen. Den heter "Naturens Läckerheter", är skriven av Inger Ingmansson. Där kan man följa årstiderna med tips på vilda växter som är ätliga, och olika recept att prova. Det står även lite historia och skrock och sånt om de olika växterna.
Susanna
CITAT (AndreasBlomquist @ 19-05-2005, 00:54)
CITAT (Susanna @ 17-05-2005, 20:08)

Med den blandningen så är det imponerande att du lyckades urskilja smaken på Kirskålen, fast det är klart det framgick ju inte i vilka mängder du hade utav Kirskål, bara att de var små... sleep.gif

Hej!

Ja, kanske smakade det mer feta än kirskål! Fast jag hade faktiskt en stor mängd kirs, 5 liter till 5 små pajer!
amaira
CITAT (Kajsa H @ 28-05-2005, 17:23)
Vill gärna tipsa om en bra "ogräsbok" som är relativt nyutkommen. Den heter "Naturens Läckerheter", är skriven av Inger Ingmansson. Där kan man följa årstiderna med tips på vilda växter som är ätliga, och olika recept att prova. Det står även lite historia och skrock och sånt om de olika växterna.

Inger Ingmansson är bra!

Ett annat enkelt tips är "gröna plättar" eller "gröna pannkakor".
Funkar med spenat, mangold, rödbetsblast, nässlor, kirskål, målla, eller nåt annat "lagom mört".

Förväll det gröna lätt (helst i så lite vatten som möjligt, och bara så de blir mjuka - vi vill ju ha kvar så mycket näring som möjligt, eller hur?).
Häll bort spadet (eller drick upp det), finhacka och häll ner i pannkaksmeten och gör plättarna som vanligt.
gammelnalle
MASKROSVIN

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maskrosvin

schkål ocsch vällkommna... hick blink.gif
Boxer
Min mamma gjorde maskrosvin innan det blev olagligt.

Det var det hemskaste jag har druckit. sad.gif Mamma gillade det inte heller, men mormor "fick ner det", så dit fraktades resten. smile.gif
netaave
CITAT (gammelnalle @ 30-05-2005, 20:02)
MASKROSVIN

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maskrosvin

schkål ocsch vällkommna... hick blink.gif

När vi var unga gick vi på en allmänning och plockade maskrosblommor, handlarn bodde där, nästa dag när vi kom frågade han "Och hur mycket russin och socker ska ni ha då? tongue.gif
netaave
Det här med att använda späda rödbetsskott i salladen, tar inte själva rödbetan skada av att man plockar bort små blad när dom kommer?
Sulawesii
CITAT (Boxer @ 30-05-2005, 21:28)

?
Vaddå olagligt?
noora
CITAT (netaave @ 30-05-2005, 22:21)
Det här med att använda späda rödbetsskott i salladen, tar inte själva rödbetan skada av att man plockar bort små blad när dom kommer?

En del blad kan man plocka, men om man plockar alla blad hela tiden blir det nog inte så mycket rot på rödbetan...
noora
CITAT (Sulawesii @ 31-05-2005, 11:28)
CITAT (Boxer @ 30-05-2005, 21:28)

?
Vaddå olagligt?

För att citera den wikipedia-sida som hänvisas till:
"Tillverkningen av maskrosvin blev olaglig i Sverige år 1978, men är sedan 1994 tillåten igen."

Så det verkar vara fritt fram nuförtiden smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon