kristerh
Såg på nyheterna att japanerna har varit i sverige för att studera vår eminenta åldringsvård, och de var verkligt imponerade wink.gif
kanske det var bra vård just där de var på besök, det var nånstans i norrland, men den oridinarie åldringsvården är väl inget att exportera wink.gif
med personalbrist, ingen som byter på åldringarna, de får ligga hela dagarna utan att någon hinner se till dem, mm.
stackars japaner unsure.gif
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 16-05-2005, 15:16)
Såg på nyheterna att japanerna har varit i sverige för att studera vår eminenta åldringsvård, och de var verkligt imponerade wink.gif
kanske det var bra vård just där de var på besök, det var nånstans i norrland, men den oridinarie åldringsvården är väl inget att exportera wink.gif
med personalbrist, ingen som byter på åldringarna, de får ligga hela dagarna utan att någon hinner se till dem, mm.
krister

Ärligt talat så tror jag knappast att dom ställena som vart besökta var omedvetna om det eminenta besöket. Klart att dom gjorde allt så bra som möjligt just då, pratade med gamlingarna och pysslade om dom på bästa sätt. Annars så håller jag med, inget att exportera, om det inte skulle vara ur straffsynpunkt då (lättare koncenrtationsläger) tongue.gif Nä, allvarligt talat, det är åt he***te med svensk åldringsvård, vem vill va gammal här? sad.gif
ejjan
Frågan är hur åldringsvården i Japan ser ut.... Kanske är det en förbättring för dom här. Pest eller Kolera ni vet...
kristerh
CITAT (ejjan @ 16-05-2005, 15:30)
Frågan är hur åldringsvården i Japan ser ut.... Kanske är det en förbättring för dom här. Pest eller Kolera ni vet...

De hade tydligen ingen offentlig åldringsvård i japan men nu väntade en explotionsartad ökning av äldre hos dem.
krister
GoSatta
Ja all vård är ju bättre än ingen vård, även den dåliga.
Inga från Närke
Jag tyckte de sa att det inte fanns någon åldringsvård alls för att där tar den yngre generationen hand om sina gamla, men att det nu börjar visa sig att det inte håller längre.

Det är nog något som vi svenskar är lite dåliga på att ta hand om våra gamlingar själva i familjen tyvärr, men hur man ska lösa det har jag inget svar på.

Vet bara att jag inte skulle vilja ha mina föräldrar bo under samma tak som mig, som det ofta är i andra länder av tradition
farbror B

vad, ska jag exportera mormor till Japan??
huh.gif wacko.gif blink.gif
Bettson
Å vad fick du i dig på lunchen? laugh.gif
*solis*
CITAT (Reserv @ 16-05-2005, 15:24)
CITAT (kristerh @ 16-05-2005, 15:16)
krister

Ärligt talat så tror jag knappast att dom ställena som vart besökta var omedvetna om det eminenta besöket. Klart att dom gjorde allt så bra som möjligt just då, pratade med gamlingarna och pysslade om dom på bästa sätt. Annars så håller jag med, inget att exportera, om det inte skulle vara ur straffsynpunkt då (lättare koncenrtationsläger) tongue.gif Nä, allvarligt talat, det är åt he***te med svensk åldringsvård, vem vill va gammal här? sad.gif

Jag vill bli gammal i Sverige mer än väl wub.gif
Anki på Öland
Japaner har i flera år kommit och studerat våra demensboenden här på öa. Dom har startat ett liknande i Japan och några från kommunen var i Japan en sväng för att hjälpa dom att komma igång och få det att fungera.
Anki
Helen B
För över 12 år sedan när jag arbetade på servicehus i Stockholm så hade vi flera studiebesök från Japan. Jag guidade dem en gång och fick då höra att många gamla tillbringar sina dagar på s.k badhus på dagarna. Dvs de har ingenstans att vara på dagarna.
Med tanke på hur trångt de bor, hur mycket de arbetar (extremt mycket) så har de väl inte tid att ta hand om sina gamla som förr....
Nu hörde jag att härom veckan var Japaner på studiebesök på vårt gamla dagis.
*Felix matte*
Jag vill bli gammal i Sverige! biggrin.gif
men inte gammal och vårdberoende i Sverige! sad.gif
Pirum
Det sägs att kineserna är här och studerar våra dagis och lekskolor, de är förundrade över att det går att uppfostra alla svenskar till Socialdemokrater biggrin.gif

(jag är varken för eller emot socialdemokraterna, men anser att även många folketpartister, centrister och kristdemokratare har några socialdemokratiska kranskärl kring hjärtat, på ont och gott. Detsamma gäller väl miljöpartisten och vänsterpratisterna också, Modoratarna vet jag däremot inte hur det ligger till med)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon