Cinafina
16-05-2005, 15:26
Hej,
jag undrar om någon har lite goda råd för att lyckas med mangold. Var jag än läser om mangold står det alltid att det är så lättodlat. Förra året försökte jag men det blev absolut ingenting. Jag har väldigt lätt sandjord som jag försökt förbättra med välbrunnen hästgödsel och lite köpt jord men det är knappt en enda liten mangoldplanta som kommit upp.
Rödbetor funkade inte heller förra året, logiskt eftersom de är släkt. Nu har jag satt lite mangold på försådd i krukor inomhus, tänkte att det kanske går bättre om de får en bra start i krukor.
Några tips någon?
/Cina
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2005, 08:58
När (vilken månad)har du sått mangold utomhus? Hur varmt var det i marken? Vilka sorter har du testat? Höll du sådden fuktig eller torkade den ut?
Jag sådde min mangold i helgen det bör vara runt +10 tycker jag i marken åtminstone. Jag blandar upp min jord rejält med kompost på hösten (ca 10cm lager varje år). Sorterna jag satt iår är Bright Lights, Bright yellow, perpetual spinach + förhoppningsvis kommer sorten Gelber snittmangold som var restnoterad. Mangoldfrön håller många år så man kan använda samma fröpåse i många år. Hos mig brukar 100% av Perpetual spinach plantorna övervintra.
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 09:53
Mitt trassel med mangold bottnade i för mager jord för mkt torka och för tidig sådd.
Numera går det bra :-)
Jag har ganska tung lerjord som jag lättat upp lite med torv bla och jag brukar få riktigt fin mangold...
...så du kanske behöver ha lite kraftigare jord helt enkelt..
Cinafina
17-05-2005, 11:59
Jag har nog gjort det mesta fel: sådde i april (fast det var minst tio grader i mina upphöjda bäddar åtminstone den dagen), sådden torkade säkert ut också eftersom jag har en lätt väldränerad jord och inte möjlighet att vattna ofta eftersom vi inte bor där jag har odlingen. Förra året provade jag Bright Lights och i år Zilver 2 som ju ska vara en gammal klassiker.
Kanske ska jag helt enkelt inte förvänta mig särskilt mycket mangold i år heller. Egentligen känns det värre att misslyckas med rödbetorna i år igen, rödbetor är ju så gott! Vi får väl se. Tack för tipsen.
/Cina
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 12:06
Annars Cina - så dem mitt i sommaren och täck utrymmet mellan sådderna med gräsklipp så de håller vätan bättre!
Hälsar Ingrid
Jag har också fått väldigt fin och kraftig mangold då jag hade en kolonilott med hård lerjord. Jag gjorde inget med den efter att jag sått direkt på friland. Ju mer jag plockade från den desto mer blad kom det ... väldigt lätt. Nu blir den ynkligare, kanske för att jorden där jag odlar nu är finare.
marikaw
19-05-2005, 18:15
Jag visste inte att man kunde misslyckas med mangold. Vårt första försök resulterade i två fulla pappkassar som vi försökte pracka på alla grannar. Jag tror att vi föråt oss då. Nu har jag max tre plantor som får övervintra och ge tidiga blad nu på våren: Strunta i mangolden om den inte trivs hos dig: (soory det blir kolon istället för punkter idag::

så annat istället och ersätt så pak choi och komatsuna istället när det första är skördat: pak choi har bättre smak än mangold tycker jag; växer jättefort och är mycket lättodlat; bara du inte sår nu utan väntar till i slutat av juli:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.