|
Moster Mynta
16-05-2005, 15:28
Vad har ni hittills kunnat skörda från er trädgård? Rabarber och gräslök här. Varje morgon färsk gräslöksklipp på mackan och idag blev det rabarberkaka till kaffet senare på dagen. Så gott! Rabarberdricka får det bli senare i veckan... Härliga tider stundar!
Så härligt Jag har skördat sallad, rädisor, gräslök, och lite timjan.
pisanggoreng
16-05-2005, 16:13
Gräslök och senapsspenat. Finemang!
gräslök, salvia och de första röda tomaterna.
pisanggoreng
16-05-2005, 18:15
wow, vad är det för tomater? och när sådde du dem..?
CITAT (pisanggoreng @ 16-05-2005, 19:15) wow, vad är det för tomater? och när sådde du dem..? Ja det undrar jag också ! Jag har även skördat sparris,förutom kryddväxter som ni nämt. Smulgubbarna blommar nu! Så snart blir det dags att sätta katten på vakt, så att inte fåglarna tar bären !!!
Inget avancerat, bara krydderier som persilja, fransk dragon, oregano, isop och citronmeliss. Salvia och timjan är det inte fart på än hos mig. Rabarber kommer så smått, men får bli nästa helg tror jag. Grönsaker, tomater, har jag tyvärr långt kvar till att skörda
Jag har skördat lite gräslök, vitlöksstrån, salladssenap, spenat, rabarber och diverse kryddor. Vad är det för tomater du har skördat redan, Krukan?
Susanna
16-05-2005, 19:41
Jag har skördat gräslök, ruccola, oregano, pepparmynta, vitlöksklipp, rabarber och sparris. Och så har jag "skördat" lite kirskål som blev till middag på prov. Riktigt gott faktiskt!
Jag undrar också, vad är det för tomater? Låter gott med egna så här tidigt!
Almdalen
16-05-2005, 20:33
Här har jag skördat ruccola, oregano, timjan, salvia, gräslök och rabarber. Några färdiga tomater har jag inte men väl de som blommar. /Ingegerd
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 07:27
Ruccola, mina olika perenna grönsaker bla spenatväxter( Good King Henry, Rankspenat ) - min syra ( Profusion, går ej i blom), olika sorters Allium ( piplök, kajplök, mfl arter), övervintrad ruccola, grekisk krasse ( den jag sådde utomhus i bädden i mitt såexperiment i januari) vitlöksblast/vitlöksgräs, asiatisk/kinesisk & vanlig gräslök. Chili skördade jag i Jan/Feb Mars men det var övervintrade plantor så lite fusk :-)) Lite olika sorters oregano och i år FÅR jag skörda sparris !!!!! Hurra för tre år!
Moster Mynta
17-05-2005, 09:46
Hej igen! Idag blev det för omväxlingens skull timjan på morgonmackan, Den hade hunnit växa till sig riktigt bra, har fokuserat in mig på så mycket annat så jag helt missat dess framfart. Lavendeln såg däremot ynklig ut, men den kommer väl bara dagarna går...I år har jag dessutom sått lavendel för första gången från frön, de har däremot grott bra inne på fönsterbrädet! Ska bli spännande att se om jag nångång lyckas få det lavendelhav jag drömmer om. Men vad som gjorde mig något frustrerad denna morgon var åsynen av mitt lökland. Vårt prydliga lökland som barnen hjälpte mig med häromdagen! Nu ligger lökarna hur som helst, uppochner, uppgrävda i ett enda kaos Fåglarna? En skata har bosatt sig på gården kan det vara den? Eller grannens katt som hittat en ny toalett??  Så det är väl bara att pula ner dem igen då... Ps. Jo förresten ruccolan har också börjat titta fram!!!
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 09:50
Mini-dinisarna slog visst till - jupp det är fåglarna :-(
Sparris har jag skördat några ggr. I år är de riktigt tjocka o fina. De är väldigt goda.
marikaw
19-05-2005, 18:06
Jag har skördat rädisor, lite lökblast, pak choi, komatsuna rabarber och gallringsplantor av sallad. Jag lyckades övervintra tre mangoldplantor som jag också kan börja äta blad av nu. Om en vecka ungefär ska jag skörda spenat och sedan får bönerna växa upp där.
Egna gränsaker smakar alltid bäst!!!
Mangold hela vintern och nu också Citronmeliss dill salladssorter persilja har i växthuset bara så jag plockar lite varje dag finns ju så mycket grönt ute att komplettera med nu plus ramslök o rabarber är ju så fina nu
Mina tomater som jag börjat knapra av är "tiny tim", den enda sorten jag har (första tomaterna någonsin). Jag har insett att jag sådde dem alldeles för tidigt (februari), så nu tar de upp heeeela vardagsrumsfönstret. Och inte är de "tiny" utan väl över en meter höga. Men en efter en blir tomaterna röda. Och goda, just för att JAG "gjort" dem själv.
Jag har skördat gräslök, vitlöksblast och kirskål  Snart är det dags för årets första rabarberpaj. En cayennepeppar blev det också häromdagen, men det kanske inte räknas eftersom dom växer inomhus?
oj, oj, oj så många olika saker ni redan kunnat skörda där söderöver! Här uppe i norr, där det fortfarande finns små smutsvita snödrivor i skuggiga norrlägen har vi en bit kvar till riktiga skördetider. Men lite fräsch gräslök har jag i alla fall kunnat njuta av.
Sparris, vitlöksklipp, salvia och gräslök.
Ylva i Dalarna
20-05-2005, 22:07
2 rädisor idag som min man och jag åtnjöt med en klick smör och lite salt! Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2005, 10:22
Jag har skördat Good King Henry, kryddkrasse, rädisor, spenat, mangold, persilja, rabarber, strandkål, ruccola, gräslök + andra kryddor
mamamaggan
21-05-2005, 15:07
Skördat rabarber idag ( bor i zon 3 )pajen står i ugnen. Kommer att avnjuta den till fikat. Gräslöken kan jag också ta av nu . Gör nog det i veckan tillsammans med lite sill och gräddfil  .
Grönblomman
21-05-2005, 21:49
Själv har jag stressat runt i cirka 2 veckor nu och väntat och fixat och trixat och ändrat och funderat och, och ... och.... hmmm mina rabarber är! nej, de är cirka 2 cm. Haha, det är inte ens nedsatta än  ... Skall bli imorgon och absolut senast på måndag. Men jag smakade på timjan som ack visade sig vara den timjan som är den perenna blomsorten  ... hmm annars växer allt mkt långsamt här tycker jag. Några tomater är cirka 20 cm medans andra är 3 och sådda samtidigt...
Vid fritidshuset i Roslagen har jag skördat rabarber, spansk körvel, gräslök, nässlor och kirskål. Salladslök och vitlöksblast står i tur, och den rödbladiga, självsådda mållan är också på gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|