Full version: Rama in balkong
jenniepennie
Skulle vilja täcka in sidorna på balkongen, både för blåstens och insynens skull men vet inte vad jag ska använda...

Vi har en träbalkong med tvärstående (?) brädor som "räcke" med ung 17 cm mellan brädorna, hoppas nå'n förstår vad jag menar huh.gif .
Förra året satte vi tygstycken på långsidan för att skärma av lite, men i år vill jag ha nå't annat. Skulle vilja ha nåt som mysar till balkongen lite men ändå inte utestänger allt solljus. Är det nå'n som har några smarta ideér?
kristerh
Hur stor balkong har du? om det får plats med hyfsat stora krukor kan du väl sätta nåt som klättrar fort, pipranka, klematis, humle,vildvin är några tänkbara
krister
Mi70
På hortus såg jag bambupinnar (tunna) sammansydda som en matta, den kan man nog klippa till i rätt höjd och snöra fast på insidan av balkongräcket? Snyggt som bakgrund mot plantor och ganska fint från utsidan med tror jag!
dragonbeauty
krister, hur ser piprankan ut? ska oxå ha ngt som klättrar o växer fort, men kan bli ganska utsatt för sol o vind.... Tänkte plantera i en blomlåda som får stå på golvet intill spaljén...
Fenja
På google.se finns bilder på "allt", till exempel pipranka.
Det finns flera ettåriga snabbklättare också om man vill slippa bekymmer med vinterförvaring: Blomma för dagen, slinger- och indiankrasse, luktärtor, humle (den ettåriga alltså) och rosenbönor till exempel.
Mvh
Fenja
lavendel2
Hej!
Jag köpte pinnvävsjalusier för några år sedan(mina hittade jag på Jysk)
Har satt fast dom på höga bambustänger.
Har dom på båda kortsidorna av balkongen...det är ett suveränt vindskydd...och som insynsskydd...dom är inte helt oigenomträngliga...så klart man kan ana att det finns nån person där om man är verkligt nyfiken..och det är mina grannar....så jag odlar nån snabbklättrare för att täcka totalt....förra sommaren var det blomsterbönor...nu tänker jag köra med krasse...humle är också bra!
Lavendel smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon