Full version: gräslök eller
yla
jag undrar va skillanden är o om de finns giftig liknande gräslök växande vilt
har hittat hela mattor med gräslöksliknande gräs luktar lök o smakar lök men är inte rund i bladet utan halvrunt men ihåligt o lite strävare o hårdare än gräslöken
kan jag använda denna som gräslök utan o dö måntro rolleyes.gif

ännu ha jag iinte sett blommor på desa "gräslöksmattor"
amaira
Jag vet inte. Vad jag nu ska svara det för rolleyes.gif .
Du får återkomma med foton på blommorna - eller invänta bättre svar från någon som vet. wub.gif
KURT
Det är förmodligen en allium art, och förmodligen är den då ätbar.

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/al...iu/welcome.html
Ingrid på Västkusten
Kan vara 'backlök' en sorts vild purjolök, smakar liknande gräslök men inte riktigt, kallas kajp elelr kajpar på Gotland.

De får en hög stänger senare på sommaren med krulliga små lökbollar i - nya ämnen :-) . Men - det finns annat' som också luktar lök men inte är det. Du har inget foto?

Odlar själv ett tiotal olika ätliga alliumarter från goda vänner och jag ahr då inte hittat en allium ännu som inte är 'god' :-)
yla

här e fältet med alliumen för de måste vara nt sånt
tog hem ett strå jag tänkte fota nära men katterna snodde det o demolerade det så de blev inte mycke kvar o fota ska ta ett nytt sen
o snart kommer väl blommorna
men jag vill kunna ta till sillen tongue.gif
så hoppas jag snart får veta om man kan äta den rolleyes.gif
yla
ska jag chansa o se ifall jag överlever rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Ser ut som backlök = helt OK!

Underbart ställe att bo på med SÅDANA skatter!!!
yla
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-05-2005, 10:50)
Ser ut som backlök = helt OK!

Underbart ställe att bo på med SÅDANA skatter!!!

ja jag lovar jag bor i ett skafferi här allt bara växer o de finns nästan allt
körsbär svartavinbär smultron äpplen svamp blåbär slånbär
jaghar säkert glömt nåt men de kommer jag nog på o alla dessa saker hittar jag på mina turer runtikring så jag stoppar i mej vartefter
ja kirskål o nässlor såklart de finns
cikoria finns de men kan man gör a nåt me den
o vildpepparot hur e de me den kan man gräva upp rötterna o äta dom
många frågor blev de
ska slå på backlök nu okolla
sen en sväng ut i skafferiet me min lille erik
Ingrid på Västkusten
Hej å hå,

Kirskål & nässlor stoppar Du i woken, cikoria - ja det var ju det här med roten, men jag föredrar ju odlade sorters cikoria om jag skall vara helt ärlig även om nog några blad ifårn den vilda cirkorian borde gå å ha i salladen,
vilpepparrotens rötter är nästan pennsmala. Den kan man odla i bildäck, den behövs upp en ggr per år å putsats och plateras igen och så gödslar man dukitgt emellan barven med hästdynga elelr liknande för dte är omplanteringen och gödningen som ger di där feta feta rötterna man ser i butiken.

Låter som det är kalk i marken.....och gammel kulturbygd!

Hälsar Ingrid
yla
jajamensan de e mycket kalk i marken cementa hade kalkbrott här förr så där slog du huvet på spiken,,här bodde folket som jobbade på brottet förr o då låg det kalkdamm över hela byn har jag hört berättas så jag e glad man inte bryter mera
här finns många växter som gillar kalk
skoj att du kunde gissa dej till de
men om jag nu inte skulle orka hålla på o plantera om pepparroten så kanske man kan använda de smala små rötterna iallafall som de är

o en fråga till då

kan man använda rötterna på pepparoten även då den stått imarken hela vintern för man ser ju var den är på blomställningarna
man kanske kunde gräva upp den när som helt rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Visst går även de å att använda fast jag undrar lite hur pass trådiga de är då.....mern har man mkt så spelar det inte så stor roll faktiskt. Jag odlar själv nånting som är släkt med pepparrot enligt smak & blomställning men inte enligt latinskt namn men då för bladen som är enormt pepparrotsaktiga ! Så det är härligt med pepparrot :-)

Hmm - har inte testat dem efter vintern, i min erfarenhet brukar det mesta vara ok fram till vårvintern men när den sätter igång på våren kan den vara lite si och så, styrkan varierar ju också över året ;-) men dte är iofs kanke inte något att bry sig om. Fördel med odlingen är att man ju kan lättare hämta hem den och gräva upp den -> hur är jorden förresten att gräva i? Inbillar mig att den kanske är lite hård också - Du måste också ha ett orkideeparadis!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon