Pinup
Hej!

Det har flyttat in nån slags vit vatten mask i min damm, de ålar som ormar och ser döläckra ut , men vad är det för något??

MVH
Johanna
kristerh
Är det inte vanliga daggmaskar wink.gif hade fullt med sådana i min damm, tror att de blir vita av kylan o syrebristen, jag tog upp de jag hittade o slängde dem i rabatten. vissa var döda.
krister
Pinup
Hejsan:-)

Nej det är inte daggmaskar , det är ett vatten djur som simmar omkring, och de är jätte smala och de simmar precis som små ormar.

Jag fick med dom hem när jag tog växter i ett träsk:-)

En massa vanliga maskar ramlar det ju i till fiskarnas stora glädje.
Men de här konstiga rör inte fiskarna........ett mysterium:-)
krukan
Frågade min käre sambo (marinbiolog med fiskar som favoritdjur), hans svar var ett bensäkert :"Hästtagel-mask". De är ett helt eget fyla (nematomorfa). Dvs typ som "leddjur" eller "ryggsträngsdjur".

Som larv är masken parasit på skalbaggar. Skalbaggen dricker av vattnet i dammen och får då i sig ägg som utvecklas till larver. När larven är färdigväxt påverkar den skalbaggens beteende så att den söker sig till vattnet. Där bryter sig larven, som nu blivit vuxen mask, ut. (Den stackars skalbaggen dör tyvärr!)

Masken som du har är vuxen och äter inget alls, den har ingen mun... Den ska bara göra nya ägg. Den kan lägga 1 miljon ägg!!

Tänk vad man lär sig om man bara vet vad man ska fråga sin käreste om!
Pinup
Åhh tack för svaret !
Vad spännande:-) undra vad de har för funktion tro?
Är det en viss art av skalbagge då som den växer i?
Usch egentligen låter det ju lite otäckt det där med att den påverkar skalbaggen så att den dras till vatten ,lite som i såna skräck filmer när aliens tar över en människas kropp, och styr den och får den att göra saker.

Läckert:-)

MVH
Johanna
krukan
I världen finns det ca 250 arter av "hästtagel-maskar". Hur många som finns i Sverige vet jag (läs: sambon) inte. Ingen är särskillt intresserad av dessa djur, så antagligen finns ingen som vet direkt om de föredrar någon särskilld art av skalbaggar.

Ingen vet heller hur de styr skalbaggen till vattnet, men sambon föreslog förnumstigt att masken nog gör skalbaggen jättetörstig och då vill den naturligtvis till vatten. Fiffigt! Och läskigt...

Har den någon funktion? Tja... att producera ägg? Att finnas och föröka sig är väl funktion nog. Förhoppningsvis duger det, för mer nytta och funktion än så har väl inte vi heller. Kanske äter någon den? Eller så är den inte så näringsrik att det är värt att äta upp den, om nu inte dina fiskar vill äta den.
Pinup
Ja jag ska då inte vilja plumsa i och ta en kallsup nu i alla fall hahha usch.
Men väldigt kul att veta vad det var i alla fall.

/Johanna
Pinup
I dag var hästtagel maskarna döda..... de levde i ca en vecka.......:-)
Gossen Ruda
Jag googlade lite och hittade den här sidan med mer om tagelmaskar:

Tagelmaskar

Jag blev en gång konfunderad när jag hittade en tagelmask i vår dricksvattenkälla. Den har visserligen kontakt med närmast sjö, men via en lång smal kanal så den vägen kunde inte masken kommit. Dessutom finns ett vandringshinder. Alltså måste någon smittad skalbagge tagit sig till källan. Ännu konstigare eftersom den är försedd med en betongring och tättslutande lock. Vattnet kommer från ett underjordiskt källsprång. Märkeliga saker hända ibland.
krukan
Tänk vad märklig vår värld är, med så många små mikrovärldar där kampen på liv och död pågår (insekt vs mask) utan att vi någonsin märker det!

Väldigt intressant sida du hittat.
Pinup
Javisst är det otroligt....

Jag hade så mycket insekter i min damm tills nu då:-)
Jag skaffade 2 rudor för några dagar sedan och det är rent på insekter nu.
Till och med vatten skräddarna är veck ,men men jag visste att det skulle bli så ,jag gråter inte blod för det:-)

Jag hade velat ha en damm utan fiskar eller nåt där bara insekter och andra varelser får härja fritt, kanske nästa års projekt.

MVH
Johanna
Pinup
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2005, 20:22)
Jag googlade lite och hittade den här sidan med mer om tagelmaskar:

Tagelmaskar

Jag blev en gång konfunderad när jag hittade en tagelmask i vår dricksvattenkälla. Den har visserligen kontakt med närmast sjö, men via en lång smal kanal så den vägen kunde inte masken kommit. Dessutom finns ett vandringshinder. Alltså måste någon smittad skalbagge tagit sig till källan. Ännu konstigare eftersom den är försedd med en betongring och tättslutande lock. Vattnet kommer från ett underjordiskt källsprång. Märkeliga saker hända ibland.

Tack för länken:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon