Full version: Syrenhäck
Robcat
Hejsan.

Är det någon som vet hur mycket en nyplanterad Syrenhäck växer på ett år ?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Lite beroende på jordmån, läge och annat så gissar jag att den växer mellan 10-30 cm per år. Det är viktigt att hålla ogräsfritt under häcken för det hämmar tillväxten mycket. Det bästa är att gräva ett dike till häcken och inte gräva små gropar till varje planta. Vattna också ofta om den är nyplanterad.
Mvh
Fenja
Susanna
Hej!

Jag satte en syrénhäck för tre år sedan. Den har växt mer på bredden än på höjden. Plantorna var cirka 30 cm höga när jag satte dem, nu är de 50 cm.
Eminor
Hej!

Vi satte barrotade syrénplantor för 2 år sedan, och en del förra året. De "står o stampar" och har bara blivit kanske 10 cm högre än när vi satte dem, men de har haft några blommor och har förgrenat sig litegrann mer, allafall så att man kan se skillnad på de som stått där 2 och 1 år.

De tar tid på sig i början!
Fenja
CITAT (Susanna @ 17-05-2005, 08:21)
Hej!

Jag satte en syrénhäck för tre år sedan. Den har växt mer på bredden än på höjden. Plantorna var cirka 30 cm höga när jag satte dem, nu är de 50 cm.

Oj, jag satte rotskott av syren som kanske var 50-70 cm höga för 4 år sedan, i fjol toppade jag dem lilla häcken för första gången till ungefär 150 cm... Det är vanliga lila bondsyrener jag har.
Mvh
Fenja
Susanna
Ja, min syrénhäck har verkligen växt sakta. Tanken med den är att den ska bilda en gräns mot väster och bryta upp den kalla vind som ibland blåser från havet. Men det ser ännu inte ut som en häck, bara som enstaka plantor som råkar stå på samma rad sad.gif Men det är möjligt att de växer sakta eftersom de står i ett utsatt läge, trots zon 1. Det finns ingenting som skyddar dem, här var åker tidigare så det finns knappt några träd eller vindstoppare i närheten. Jag hoppas att de sätter fart i år.
Big Gardener
Det går inte att säga generellt hur mycket en syrenhäck växer. Hur mycket beror till största delen på tillgången på vatten. Många syrener utvecklas heller inte optimalt på kalla blåsiga ståndorter eller på för magra jordar, även om syrenen inte är väldigt näringskrävande.

Vill man få en syrenhäck att ta sig snabbt och växa ordentligt från början bör man främst välja bra plantmaterial (E-plantor), undvika barrotat, etableringsbevattna kontinuerligt samt hålla undan gräs och ogräs från rotzonen.
Aja
Kan man hjälpa den genom gödsling?

Är flädern lika långsam?
Aja
Big Gardener
Klart att det går, men det gäller att välja rätt gödsel och välja rätt tidpunkt annars är det mycket ogjort arbete. Är jorden dessutom bra finns väldigt lite anledning att gödsla om häcken är nyplanterad. Nedmyllning av naturgödsel ger ofta bra resultat.

Vattentillgången styr helt och hållet tillgängligheten av näringsämnen för plantan och om inte vattenförsörjningen/-tillgången av plantan är säkrad finns det inget gödsel i världen som hjälper plantan.

Etableringsbevattning är det absolut bästa gödningen som finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon