Full version: Parkrhododendron
astrid.m.s
Fick ett reklamblad från Granngården. De hade ett erbjudande om Parkrhododendron med lila blommor, en färg jag är svag för. wub.gif
Det finns ju speciell jord för dessa med säckar på 50 L. Där jag vill placera den är nu på en gräsmatta. Om jag nu gräver en stor grop och fyller med denna specialjord, räcker det då med en säck på 50 L eller ska man ta två säckar så det blir bra runt rötterna? Ni som har denna växt, hur gjorde ni?Är det risk att efter några år då rotsystemet blir större att växten får i sig för mycket kalk som ev. finns i den "ordinarie" jorden?
fruberglund
Neeeeeeeeeeeeeeejjjj...inte en till parkrododendron sad.gif

Ok om du gillar just lila men det finns så många fler att välja på än den allra tråkigaste enligt mig som ALLA har (även jag fast det var förra ägarna som planterade den) Catawbiense Grandiflorum. Finns annars massor med andra lila att välja på också i mörkare lila med strimmor i t.ex.

Är väl i och för sig inte lika billiga men desto roligare smile.gif

Förlåt men jag tycker bara det är så tråkigt att alla ska köpa samma gamla grejer hela tiden. Bara min åsikt tongue.gif

Aarrgghhhhhh...bara för det ska jag köpa miljoooooooooooooner med andra färger, haha!!! wub.gif

Angående jorden så brukar inte en säck räcka. Gropen behöver inte vara så djup eftersom rötterna växer grunt utan det är viktigare att den är mer vid i så fall. Jorden är väldigt luftig och sjunker ihop väldigt så jag rekommenderar i alla fall två påsar. Har blivit ståendes själv med en halv grop fylld och inte mer jord hemma så jag vet biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Lycka till med planteringen!
fruberglund
Såg precis att du bor i zon 5...tja, då har du ju inte så mycket annat att välja på tyvärr sad.gif
astrid.m.s
Var till Grangården idag men jag bara "tittade" på den. Det blev näckrosköp istället. Men erbjudandet gäller till början av juni så jag får väl kolla upp innan dess vilka som klarar zon V. Kan inget om Rhododendron så jag får väl läsa på lite. Har sett stora exemplar med rosa blommor här uppe. Tack för upplysningen om planteringen. Kanske någon har tips på bra hemsida om denna växt?
fruberglund
Svenska Rhododendronsällskapets hemsida

http://www.rhododendron.org.se/
MrNorth
Jag köpte 5 st på granngården, 100 kr styck. Vad är det för fel på dem? Jag tycker de är jättefina? Jag planterade 3 st i en triangel samt 2 andra som solitärer.

/henrik
violina
Hade lila vanliga "tråkiga" rhododendron i min förra trädgård. De stod som solitärer så jag planterade gula och lila Iris, Daggkåpa och gulkantad Funkia runt om. Bakom hade jag ett Gullregn. Det blev min finaste rabatt.

Är tokig i gult och lila tillsammans. Blått och orange är också lyckat.
fruberglund
CITAT (MrNorth @ 18-05-2005, 14:32)
Jag köpte 5 st på granngården, 100 kr styck. Vad är det för fel på dem? Jag tycker de är jättefina? Jag planterade 3 st i en triangel samt 2 andra som solitärer.

/henrik

Det är inget fel på själva färgen/sorten, jag tycker bara det är så jäkla tråkigt när alla ska ha precis samma sort överallt när det finns så många andra att välja på (förutom i de högsta zonerna). Vart man än tittar så jovisst står den en Catawbiense Grandiflorum som enda roddis på tomten.

Men det är väl typiskt oss Svenskar...alltid lika rädda för att vara annorlunda och variera oss. Samtidigt är det ju butikernas och förökarnas fel som aldrig har rea på andra sorter än de allra vanligaste.

Självklart upp till var och en hur man vill göra men lite mer fantasi än så kan man väl ha tycker jag bara. Det här är ju bara min åsikt! smile.gif

Tycker min egen buske är jättevacker förutom att den lila färgen skär sig fruktansvärt med färgen på garaget men hade jag fått välja från början när de planterades (inte jag som gjorde det) så hade jag hellre valt en vit som hade varit så mycket finare mot den röda väggen.

kerstin z5-6
Struntprat-smile.gif vi har massor att välja på
Azalea Northern HI Lights serien- rek rosy lights -rosa- minst z5

Rhododendron yakushimanum. 0,7 m. En japansk Rhododendron med en uppsjö av goda egenskaper. Härdig, kompakt, vacker blomning, rikblommig och med ett fantastiskt bladverk.

Rhododendron ’Anna H Hall’. 1 m. En hybrid mellan yakushimanum och catawbiense, som tagits fram av David Leach. Har mycket gemensamt med yakushimanum men är möjligen ännu härdigare. Den är ännu inte prövad så mycket i Sverige men det är inte omöjligt att den skulle kunna klara zon 6 om den får hjälp av snötäcket.

Rhododendron ’PJM’. En hybrid mellan carolinianum och dauricum, som blommar tidigt och är mycket härdig. Lilarosa blommor. Bladen kan få en purpuraktig färg på hösten och en del blad faller men det är naturligt. Trivs bra i sol men bör skuggas på våren för att hålla tillbaka blomningen. Blir ca 1,5 m. Kan rekommenderas till zon 5 och goda lägen i zon 6.

Rhododendron ’Roseum Elegans’. Anses vara den allra härdigaste i catawbiensegruppen. Ljust lilarosa blomfärg. Kraftigväxande och rikblommig. Blir mer än 2 m hög. Bör klara sig till zon 6.

Rhododendron ’Lavendula’. En mycket trevlig lågväxande buske med blåvioletta blommor. Små blad, som på våren har en blågrön färgton och faktiskt doftar lite av lavendel. Blir knappt en meter hög

Rhododendron brachycarpum v tigerstedtii. Något av det härdigaste man kan tänka sig inom Rhododendronsläktet. Den här varianten är den mest härdiga av brachycarpum. Får ljust rosa till vita blommor och blir hög – minst två meter. Bergsäker i zon 6.

R Schlippenbachii och R vaseyi

Rhododendron luteum
Personlig favorit -underbar doft - gul blommande och underbar till Blåbergvallmon mfl växter smile.gif

De goda tipsen om roddarna har jag fått av trädgårdsvännen Kenneth K smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2005, 23:29)
Struntprat-smile.gif vi har massor att välja på

Vad roligt för er Kerstin smile.gif

Och vad roligt att du kom med lite tips...dessa ska jag kolla på i min Rododendronbok!
astrid.m.s
Tack för alla tips. Får kolla upp dessa sorter så har jag lite mer att välja på, om det nu blir nåt inköp! Tycker Fru Berglunds exemplar var mycket fint, skulle passa utmärkt till mitt hus som är vitt (ser vitt ut men är med lite lila brytning) och lila detaljer!
Hannele
CITAT (astrid.m.s @ 16-05-2005, 20:25)
räcker det då med en säck på 50 L

Missade du Gröna Rum, kolla repris på lördag.
Kenneth Lorentzon sa, att en säck räcker, plus eklöv och annat, ca 30 cm, plus grus.
kerstin z5-6
Kenneth Lorentzon laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Han gillar jag INTE .....( han tror att det enda vi kan odla är fjällbjörk ....)
fruberglund
CITAT (Hannele @ 19-05-2005, 22:42)
CITAT (astrid.m.s @ 16-05-2005, 20:25)
räcker det då med en säck på 50 L

Kenneth Lorentzon sa, att en säck räcker, plus eklöv och annat, ca 30 cm, plus grus.

Det räcker då aldrig med en säck för mig i alla fall. 1½ brukar det gå åt.
Hannele
CITAT (fruberglund @ 19-05-2005, 22:56)

Eftersom rhodorendron har väldigt ytliga rötter, är det rätt så onödigt att gräva så stort hål.
astrid.m.s
CITAT (Hannele @ 19-05-2005, 22:42)

Ja, då var jag på Line dance. Ska försöka komma ihåg reprisen på lördag!
Lady Hamilton
CITAT (astrid.m.s @ 19-05-2005, 21:54)
........... Tycker Fru Berglunds exemplar var mycket fint, skulle passa utmärkt till mitt hus som är vitt (ser vitt ut men är med lite lila brytning) och lila detaljer!

Jag tycker också att fru Bergglunds exemplar är vacker.
smile.gif Även jag har ett vitt hus med lila detaljer! Och har tänkt köpa en lila parkrhodorendron. laugh.gif Vi kanske möts på Granngården!
astrid.m.s
CITAT (Hamilton @ 20-05-2005, 17:51)
Även jag har ett vitt hus med lila detaljer! Och har tänkt köpa en lila parkrhodorendron.  

Nu blev jag så väldigt nyfiken så jag tittade i ditt album. På bilden av ditt hus ser ut att vara mer blått än lila!? unsure.gif Har ni målat om eller visar inte bilden "rätt" nyans?
fruberglund
CITAT (Hannele @ 19-05-2005, 23:31)
CITAT (fruberglund @ 19-05-2005, 22:56)

Eftersom rhodorendron har väldigt ytliga rötter, är det rätt så onödigt att gräva så stort hål.

Det är inget stort hål jag gräver, tro mig. Gräver inte i onödan smile.gif

Tycker dock köpejorden är väldigt luftig och sjunker ihop fruktansvärt mycket. Planterar i krukans höjd men jag kanske tar till lite mer på sidorna och då kan det inte bli för mycket enligt mig, nåt ska den ju ha att växa i också även om den växer långsamt. Här är en bild på en nyplanterad där man ser hur stor gropen är. Till den gick det åt ca 1½ säck.

OBS! Ni som gillade mitt exemplar. Det är 3 buskar i en trekant och är alltså inte bara en buske.
Lady Hamilton
CITAT (astrid.m.s @ 20-05-2005, 22:00)
CITAT (Hamilton @ 20-05-2005, 17:51)

Även jag har ett vitt hus med lila detaljer! Och har tänkt köpa en lila parkrhodorendron.  

Nu blev jag så väldigt nyfiken så jag tittade i ditt album. På bilden av ditt hus ser ut att vara mer blått än lila!? unsure.gif Har ni målat om eller visar inte bilden "rätt" nyans?

smile.gif Det är bilden som är "missvisande"
Ann i Göteborg
Och jag älskar dessa maffiga stora Rhododendron med lila blommor!

hos oss kryper på sina håll Mahonia fram undertill (jättefint nu då dessa klargula blommor lyser strax innan R. börjar). Var på ett trädgårdsbesök i veckan med många R. + azaleor och där var det azaleorna som fick sticka fram under R-kjolen. Azaleorna blommar ju oftast lite efteråt så det blir en lång härlig blomning att se fram emot.

De största R. skiftar lite i gult i bladen så det är väl inte helt nöjda med sin "kost" - vad behöver de tror ni? Mer regn eller något näringsämne?

Sen under den största av dem alla har jag tittat inunder och upptäckt småplantor av R. Kan jag gräva loss dessa utan att moderplantan (ca 60 år och enorm) skadas? Jag har fler ställen i trädgården som skall planteras med R.!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon