Jag brukar få basilika köpt i grönsaksdisken att överleva hela sommaren utan större problem.
En salvia köpt i grönsaksdisken blev 4-5 år gammal (jag satte ut den på friland efter ett par år när den blev för stor och drack en liter vatten om dagen i kruka). Alla plantorna i krukan överlevde förståss inte, för då skulle det ha blivit trångt (det brukar vara väldigt många plantor i dom där). 4-5 år är för övrigt den vanligaste livslängden på salvia på friland för mig.
Timjan brukar överleva till 50% för mig, dvs hälften av plantorna i krukan överlever fram till vintern. Eftersom jag mest odlat på balkong klarar dom inte vintern (jag har inte fått nån timjan att övervintra på balkong, oavsett var den är köpt).
Jag har en fin rosmarin i köksfönstret som jag köpte på Willys för ett år sedan. För första gången har jag lyckats med övervintring av rosmarin
Mejram är det ingen hejd på om man toppar den och ger den större kruka. Den är dock ettårig, så den överlever inte "på sikt" hur man än gör...
Så jag skulle inte påstå att gräslök är det enda som överlever

Livslängden på plantorna har mer att göra med var och hur man odlar dem än var man har köpt dem.