Full version: Kryddor i kruka
Skrutt
Hur sköter jag bäst kryddor som jag köpt i mataffären för att de ska hålla så länge som möjligt? Vatten, sol osv - i vilka mängder? Och när jag plockar blad, ska jag ta uppe eller på sidorna på plantorna?

Tacksam för kloka råd från er som verkar så duktiga!

/Skrutt
noora
Jag brukar börja med att ställa hela krukan i en lite större skål och fylla på ett par cm vatten i skålen, så att krukan står i vatten. Jag fyller på vatten så fort det tagit slut. Jag ställer dem ljust i fönstret, men inte i direkt sol i söderfönster.

Den närmsta tiden toppar jag sedan örterna flitigt. Varje gång jag ska använda örten nyper jag av en topp (eller flera) så at inte mer än ett bladpar blir kvar. Då börjar de grena sig vid det bladpar som blir kvar. Detta gäller förståss bara örter som gör stjälkar med blad, och inte t.ex. gräslök.

När örten blivit buskigare och kompaktare planterar jag oftast om dem i en större kruka med blomjord. På sommaren kan man sedan ställa ut krukan eller plantera ut hela plantan.

Undantagen från denna behandling är dill och gräslök. Dill ställer jag i kylskåpet och gräslök planterar jag oftast om direkt. Jag har faktiskt inte behövt köpa ny gräslök på flera år, eftersom den övervintrar utomhus i kruka utan större problem.
ifibi
Hur gör du när du övervintrar den?
noora
CITAT (ifibi @ 18-05-2005, 15:38)
Hur gör du när du övervintrar den?

Menar du gräslöken eller de andra? Gräslök låter jag helt enkelt stå i sin kruka. Den vissnar ner över vintern, men har hittills gjort nya strån varje år.

De övriga låter jag också stå i sina krukor, men av dem är det inte så många som klarar sig... Större kruka ökar chansen för att växten klarar sig, och man ska se till att krukan inte blir översvämmad av vatten. Man kan linda in krukan med isolerande material (tidningspapper, t.ex.) men det har jag aldrig provat. På våren ska man ställa krukorna skuggigt, så att de inte värms upp för tidigt och "vaknar" innan det är dags på riktigt.
Lisa
gräslök är det enda som överlever på sikt i köpt form.

men jag läste ett tips här om att man kan ta sticklingar med gott resultat, jag provar det själv just nu, och det verkar som att jag håller på att få en basilika att överleva på det viset. svårare är det med timjan.
noora
Jag brukar få basilika köpt i grönsaksdisken att överleva hela sommaren utan större problem.

En salvia köpt i grönsaksdisken blev 4-5 år gammal (jag satte ut den på friland efter ett par år när den blev för stor och drack en liter vatten om dagen i kruka). Alla plantorna i krukan överlevde förståss inte, för då skulle det ha blivit trångt (det brukar vara väldigt många plantor i dom där). 4-5 år är för övrigt den vanligaste livslängden på salvia på friland för mig.

Timjan brukar överleva till 50% för mig, dvs hälften av plantorna i krukan överlever fram till vintern. Eftersom jag mest odlat på balkong klarar dom inte vintern (jag har inte fått nån timjan att övervintra på balkong, oavsett var den är köpt).

Jag har en fin rosmarin i köksfönstret som jag köpte på Willys för ett år sedan. För första gången har jag lyckats med övervintring av rosmarin
wub.gif

Mejram är det ingen hejd på om man toppar den och ger den större kruka. Den är dock ettårig, så den överlever inte "på sikt" hur man än gör...

Så jag skulle inte påstå att gräslök är det enda som överlever smile.gif Livslängden på plantorna har mer att göra med var och hur man odlar dem än var man har köpt dem.
Kajsa
Brukar köpa Salvia från ICA, många genom åren och gräva ner i rabatterna dom blir vackra, stora och med åren vedartade. En planta har jag haft 5-6 år, kan frysa i topparna men kommer igen. Fint ihop med rosorna.
Övriga kryddor från affären klarar också att grävas ner, grävde ner en basilika i veckan, bara att njuta av hela sommaren.
ninnisky
CITAT (noora @ 20-05-2005, 10:14)
Jag brukar få basilika köpt i grönsaksdisken att överleva hela sommaren utan större problem.

Jag som knappast kan får en basilika att överleva inomhus unsure.gif unsure.gif Hur gör du?

Däremot växer timjan, salvia och de flesta andra kryddväxter utan hejd
- utomhus! Min timjan är säkert 8-10 år och har verkligen misskötts till och från rolleyes.gif
emas
Hej

Har hört att kryddor ofta inte gillar vårt torra innomhusklimat på vintern. Ett tips att testa är att ge kryddorna lite fuktigare miljö med hjälp av plastpåse. Har fått citronmeliss att överleva sin andra vinter inne nu på det sättet. När den framåt hösten ser ledsen ut tar jag en påse - t ex en sådan som finns i fruktdisken i mataffären. Sticker något hål i den. Sätter sedan över krukan. Ska alltså inte sluta tätt - d v s varken avskärma från utanföret eller sluta tätt kring själva växten - utanhjälpa till att bevara fukt i luften kring växt och jord lite längre.
Har även haft en relativt stor kruka som kanske bidrar till överlevnaden.

Emma
noora
CITAT (ninnisky @ 20-05-2005, 23:40)
CITAT (noora @ 20-05-2005, 10:14)

Jag som knappast kan får en basilika att överleva inomhus unsure.gif unsure.gif Hur gör du?

Precis som jag beskrev några inlägg längre upp smile.gif

Fjärde bilden uppifrån på den här sidan
ser du hur det såg ut för ett par år sedan. Sen ska man helst ha 1-2 cm vatten i botten av "krukan" (kannan i det här fallet) i princip hela tiden. Nuförtiden använder jag lite snyggare ytterkrukor, som jag köpte för just det här ändamålet.

Sen kan vi alla få avundas min mormors basilika, som är på fotot längst ner. Den sitter i en stor självvattnande kruka. Jag kommer inte ihåg om hon hade sått den själv eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon