Full version: stenmurkla
pialotta
ngon som tit/tillagat stenmurkla? Hittade en del murklor hromdagen, kan det vara ngot?
Boxer
Murkelsoppa r bland det godaste jag vet. Men de mste frvllas
Milex
lskar murklor, men ter det inte s ofta. Det r ju tmligen oklart med giftigheten. Du kommer skert att f tips om tillagning hr, men under tiden kan du ju titta p den hr sidan Svampguiden dr det finns recept, forum och en hel del annat smile.gif
yla
jag torkar stenmurklan i 4 mnader i ett utrymme dr du inte springer omkring o andas s mycket
sen ska du frvlla den d du ska tilllaga den flera gnger ska den frvllas o vattnet sls bort
o nd blir det jttegott

men som sagt giftet lr ska stanna kvar ikroppen s man br inte ta den fr ofta men jag ter den d o d
pialotta
hmm, min man frvllde den 2 ggr 10 min, kanske vi vgar oss p dem d, om det nu r s gott..

Ett recept, ngon? fick ingen trff p Receptbanken
Svante, zon 1
Jag r uppvuxen med murkelplockning p vren och minns fortfarande hur spnnande det var att flja med frldrarna ut och plocka. Tyvrr har man ftt mer och mer kunskap om hur giftig stenmurklan r och numera avrder man frn att ta stenmurkla.

Livsmedelsverket sger (lng och detaljerad artikel men hr r slutklmmen):

"Utver den kunskap vi haft under lng tid att konsumtion av stenmurkla kan ge upphov till akut frgiftning, har vi nu ven vetskap om att det freligger risk fr reproduktionstoxicitet och induktion av cancer. D det visat sig omjligt att i tillrckligt hg grad avlgsna stenmurklans gifter har nordiska livsmedelstoxikologer i Nordiska Ministerrdets regi efter genomgng av den samlade vetenskapliga litteraturen om stenmurklan och dess gifter kommit till fullstndig enighet om att det r olmpligt att ta stenmurkla (35).

--------------------------------------------------------------------------------

Goda rd om stenmurkla

Huvudavsikten med denna artikel r att redovisa fakta om stenmurklan och dess gifter s att den enskilde konsumenten kan avgra om det r vrt risken att frtra svampen. Den som lyder rd r vis, heter det. Vi rekommenderar allts att du avstr frn att ta stenmurklan, men naturligtvis kan ingen hindras frn att plocka och ta sin egen svamp. Om du vill fortstta att ta svampen, trots den information som givits i artikeln ovan, r det viktigt att svampen tillreds p rtt stt:

Frska stenmurklor ska fre frtring avgiftas genom avkokning i rikligt med vatten. Bst r att koka svampen i tv omgngar, vardera om 5 minuter. Anvnd cirka 3 volymer vatten till 1 volym svamp och sl bort kokvattnet efter varje kokning.
Torkade stenmurklor ska frst bltlggas under minst 2 timmar i ca 2 dl vatten per 10 gram torkad svamp. Hll bort bltlggningsvattnet och koka murklorna p samma stt som frska.

OBS! Anvnd aldrig kokvatten eller bltlggningsvatten frn stenmurklor i matlagningen. "
Citat frn: http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10675.aspx

Svampguiden har ocks en sida:
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Gyr...mitra_esculenta
yla
murkelss
yla
murkelsoppa
yla
om giftigheten
pialotta
, vi kastar murklorna. Ondigt att lagra upp nnu mer gifter n de vi redan har i kroppen...

Tack, alla, fr svar och recept
hlar pialotta
zaaritha
Koka ur i tv vatten, blir jttegott sen!!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon