Full version: stenmurkla
pialotta
någon som ätit/tillagat stenmurkla? Hittade en del murklor häromdagen, kan det vara något?
Boxer
Murkelsoppa är bland det godaste jag vet. Men de måste förvällas
Milex
Älskar murklor, men äter det inte så ofta. Det är ju tämligen oklart med giftigheten. Du kommer säkert att få tips om tillagning här, men under tiden kan du ju titta på den här sidan Svampguiden där det finns recept, forum och en hel del annat smile.gif
yla
jag torkar stenmurklan i 4 månader i ett utrymme där du inte springer omkring o andas så mycket
sen ska du förvälla den då du ska tilllaga den flera gånger ska den förvällas o vattnet slås bort
o ändå blir det jättegott

men som sagt giftet lär ska stanna kvar ikroppen så man bör inte äta den för ofta men jag äter den då o då
pialotta
hmm, min man förvällde den 2 ggr 10 min, kanske vi vågar oss på dem då, om det nu är så gott..

Ett recept, någon? fick ingen träff på Receptbanken
Svante, zon 1
Jag är uppvuxen med murkelplockning på våren och minns fortfarande hur spännande det var att följa med föräldrarna ut och plocka. Tyvärr har man fått mer och mer kunskap om hur giftig stenmurklan är och numera avråder man från att äta stenmurkla.

Livsmedelsverket säger (lång och detaljerad artikel men här är slutklämmen):

"Utöver den kunskap vi haft under lång tid att konsumtion av stenmurkla kan ge upphov till akut förgiftning, har vi nu även vetskap om att det föreligger risk för reproduktionstoxicitet och induktion av cancer. Då det visat sig omöjligt att i tillräckligt hög grad avlägsna stenmurklans gifter har nordiska livsmedelstoxikologer i Nordiska Ministerrådets regi efter genomgång av den samlade vetenskapliga litteraturen om stenmurklan och dess gifter kommit till fullständig enighet om att det är olämpligt att äta stenmurkla (35).

--------------------------------------------------------------------------------

Goda råd om stenmurkla

Huvudavsikten med denna artikel är att redovisa fakta om stenmurklan och dess gifter så att den enskilde konsumenten kan avgöra om det är värt risken att förtära svampen. Den som lyder råd är vis, heter det. Vi rekommenderar alltså att du avstår från att äta stenmurklan, men naturligtvis kan ingen hindras från att plocka och äta sin egen svamp. Om du vill fortsätta att äta svampen, trots den information som givits i artikeln ovan, är det viktigt att svampen tillreds på rätt sätt:

Färska stenmurklor ska före förtäring avgiftas genom avkokning i rikligt med vatten. Bäst är att koka svampen i två omgångar, vardera om 5 minuter. Använd cirka 3 volymer vatten till 1 volym svamp och slå bort kokvattnet efter varje kokning.
Torkade stenmurklor ska först blötläggas under minst 2 timmar i ca 2 dl vatten per 10 gram torkad svamp. Häll bort blötläggningsvattnet och koka murklorna på samma sätt som färska.

OBS! Använd aldrig kokvatten eller blötläggningsvatten från stenmurklor i matlagningen. "
Citat från: http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10675.aspx

Svampguiden har också en sida:
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Gyr...mitra_esculenta
yla
murkelsås
yla
murkelsoppa
yla
om giftigheten
pialotta
ä, vi kastar murklorna. Onödigt att lagra upp ännu mer gifter än de vi redan har i kroppen...

Tack, alla, för svar och recept
hälar pialotta
zaaritha
Koka ur i två vatten, blir jättegott se´n!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon