Full version: Basilika
Grönblomman
När ska jag toppa den? Gör man det när man skolat om dem? De är cirka 3 cm höga nu, och har alla visat upp små "hjärtblad", betyder det att jag ska plantera om de nu, eller ska jag vänta?

Hur stor kruka skall de ha, och hur många plantor per kruka vid omskolning?

tackar! wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
Carina Josefsson
Hej!
Jag brukar sätta rätt många basilika frön i samma kruka.
När de kommit upp 5 cm ungefär så börjar jag använda en del av topparna i maten, sen tar jag toppar efterhand. På så sätt så blir det olika höjd på de olika plantorna.
noora
Jag brukar plantera om dem när de har minst ett "riktigt" bladpar, dvs inte bara de första hjärtbladen.

Du kan sätta dem ganska tätt. Jag brukar så i små såddkrukor med ett par frön i varje kruka. Sedan sätter jag 6-7 av dessa grupper om en till två plantor i en 14-16 cm kruka, och det anses nog vara väldigt glest (men jag tycker att det är lagom...)!

Jag toppar dem mellan första och andra "riktiga" bladparet. Detta gör jag vartefter jag använder basilikan. När den grenat sig fortsätter jag att toppa varje gren. Dvs varje gång jag skördar basilika tar jag en topp snarare än bara ett blad.
SaraS
Oj! jag brukar ha max 3 stänglar i varje kruka! Min erfarenhet är att ju mer jord, ljus och näring, destå finare basilika... man får toppa allt eftersom för att få den tät. Man kan inte toppa ihjäl dem om det väl fått lite ordentliga blad. rolleyes.gif
noora
CITAT (SaraS @ 17-05-2005, 16:46)
Oj! jag brukar ha max 3 stänglar i varje kruka! Min erfarenhet är att ju mer jord, ljus och näring, destå finare basilika... man får toppa allt eftersom för att få den tät.

Jag brukar odla rödbladig basilika, som har mindre blad än den storbladiga "vanliga" basilikan. Det kanske är därför det fungerat så bra att ha många i samma kruka smile.gif Jag brukar i och för sig även plantera om storbladig basilika från mataffären och ha den i kruka hela sommaren, och dom står väldigt tätt.
SaraS
Jag brukar också dela på köpebasilika... Det går inte enligt vissa... Sic! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon