Akezzon
25-03-2003, 20:02
Hejsan
Jag behöver råd vart jag ska placera växthuset som jag har tänkt att köpa.
Har en plats i full sol och en plats där det bara är förmiddagssol. Vilken plats är bäst? Hur har ni era växthus placerade? Tacksam för alla råd och synpunkter.
Ha en trevlig kväll
Anna
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 22:21
Jag har haft i öster och jag har nu i syd.
Bara det är stort nog och man kan skugga går allt bra - utom norr då.
Vad skall odlas?
Hälsar ingrid
Akezzon
26-03-2003, 13:11
Hejsan Ingrid.
Jag hade tänkt att driva upp plantor där under våren. Sedan hade jag tänkt att ha vindruvor, melon, tomat, gurka och pröva lite roligare grönsaker och frukter. Hur skuggar ni erat växthus?
MVH
Anna
Ingrid på Västkusten
26-03-2003, 13:23
Allo allo,
Vi skuggar med skugg-gardin. Roligare saker kräver sitt öst & sydläge d v s mycket sol.
Hälsar Ingrid
Akezzon
26-03-2003, 20:48
Go kväll!
Jag får tacka för hjälpen. Jag ställer växthuset i solen och får skugga det.
Anna
Katarina H
28-03-2003, 11:26
Jag har blivit erbjuden ett växthus i glas för 3000 kr och det är 2,60 x 3 meter tror jag. Är det ett bra pris och vad gör man med ett växthus när man inget alls vet om dem? Var ställer jag det, hur förbereder man jorden under osv. Vad är lättodlat? Jag vet verkligen ingenting, men köpte Ulla Hasselmarks bok om växthus på mässan. Bra och enkel litteratur får ni gärna tipsa om. Tack tack!
Louise i Göteborg
28-03-2003, 15:40
Det är omöjligt att säga något om priset. Beroende på stommens kvalitet, stabilitet, finnish osv kan ett växthus i den storleken kosta alt från 1-20 tusen kronor.
Produktkataloger är ganska bra och helt gratis literatur, man behöver ju inte köpa alla "superfiffiga" nödvändigheter dom säljer. Katalogen från
Willab har en hel del informativa bilder och texter om placering, grund etc.
Mariann
30-03-2003, 18:42
Väggväxthus mot söder ev något väster. Ska jag glömma det eller?
Annelie
30-03-2003, 21:11
CITAT
Jag ställer växthuset i solen och får skugga det.
Alltså - varför ställer man då inte växthuset på en skuggig plats direkt? För mig är det fortfarande en gåta...
Ingrid på Västkusten
31-03-2003, 07:40
Inget växthus i skugga - det växer inget i det - knappt - och så blir dte extra kallt :-(
det är LJUSET vi vill ha - oftast får vi värmen på köpet.
För mkt med :-))
Mariann - jag ahr väggväxthus i söder - två stycken.
Om dte skall fungera bra - minst 5 kvm - vårt ena är bara 2,5 kvm och det är FÖR VARMT oftast för tomaterna.....så i år skall där bli chili istället;-))
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.