Full version: Min Ingrid Bergman..
virrevarv
Hej alla!

Hur lång tid tar det innan en nyplanterad ros börjar visa liv? Satte min Ingrid Bergman för någon månad sedan och än har där inte hänt ett skvatt... sad.gif Ändå har jag verkligen gjort efter alla konstensregler (annat än vad jag kan säga om andra rosor jag köpt & dom växer så det knakar blink.gif ). Läget är morgon & en dels sol under dagen för sen skugga på kvällen. Kan det vara så att Tujan alldeles intill kväver den eller har jag helt enkelt köpte ett dåligt exemplar? Ska jag ge den mer tid eller kan jag rycka upp den och plantera något annat? Kanske en ros? Nematoder kan väl inte ha hunnit komma på denna lilla tiden eller? Vad tror ni?

Ha det gott allesammans! tongue.gif
Christina i Taxinge~
Om du satte rosen för flera veckor sedan, borde den ha börjat visa liv... wink.gif
Har den inte fått minsta blad??

En Thuja alldeles intill är kanske inte så bra, men effekten av den grannen borde inte märkas förrän senare under säsongen isåfall.

Jag tycker du ska börja med att skrapa lite med tumnageln på någon gren - om det är grönt under grenbarken så lever rosen. Då är det bara att "vänta ut den" - blad & blommor kommer.
Om du inte ser säkert att den lever tycker jag att du ska reklamera den där du köpte den.
Skulle du i sånt fall vilja plantera ett annat exemplar där behöver du inte oroa dig för nematoder eller jordtrötthet - det dröjer åratal innan sånt uppkommer.

Alltså; ut & testa om du ser nåt liv i den tjuriga rackarn! smile.gif
virrevarv
Ok, då ska jag krypa ner i rabatten imorgon o se om där e nåt liv i rackaren. Där är inte ett tecken på liv vad jag har sett än så länge (har förvisso inte kollat med lupp), de andra rosorna har jag ju beskärt och dom växer så det knakar....Jag hoppas så att den ändå vill, tycker Ingrid Bergman är jättevacker ros..
Undras vad man kan sätta istället för en ros brevid Tujan? Visserligen hade vi ändå tänkt riva bort den för den har blivit så misskött o har förmodligen inte sett en häcksax på flera år (är närmre tre meter hög o styvt en meter bred o jag har hört att det är jättesvårt att klippa ner o få en Tuja fin o jämn igen) så det är kanske lika bra o vänta att sätta något som kanske ändå far illa när vi sågar ner Tujan. Funderar på att sätta upp ett vind- o insynskydd av trä, kanske plantera en klätterros o en clematis...

Tack för att du tog dig tid att svara! Ha det gott! Veronica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon