Wera
Håller på att flytta min tre år gamla aroniahäck ca 1 m längre in på tomten. Sluttningen mot diket var för brant att klippa gräset i så vi bestämde oss för att göra nåt åt det så länge som det går att flytta plantorna. Vilket jobb! Fast det ser ut att bli bra...

Det kommer att bli jättesnyggt då det växer upp ordentligt... Tänk er aroniahäck, med bollpilar inplanterade i häcken på ca 6 m avstånd från varandra. Hela sträckan är ca 50 m.. Förstod ni det där??

NÖJD!! Men har blåsor i händerna... biggrin.gif
blomster
Vi har också flyttat en Aroniahäck, vi hade ett boende direkt vid havet på västkusten med mycket salt och vind i luften. När vi bestä,mde häck fick vi tippset att köpa denna dnna ryska medicinalväxt som tål det mesta.
Vi "spettade" ner den i den steniga och magra jorden i något som blev som en "kabelgrav". Den kom sig fint men efter drygt ett år blev det dags för flytt, visserligen bara 500 m men med samma eländiga jord.
Vi ville inte lämna kvar den fina häcken. Flytten ut "häcksynpunkt" var inte den bästa, nämligen påsk men vi fick rådet att vattna mycket så skulle det nog gå. Och se det gjorde det, den blev tät nertill grön och fin, bär som går att göra marmelad eller gelé på samt fina roströda blad långt in på höstvintern. Tyvärr besvärades bladen av någon form av larver som rullade in sig vattentätt i bladen som sedan skrumpnade och ramlade av.
En hel del oförklarliga hål blev det också i bladen. Vi försökte att reducera skadorna genom att plocka och bränna de angripna bladen.Nu har vi flyttar 25 mil söderut och häcken får stå kvar hälsar"blomster" biggrin.gif
Big Gardener
Låter som om ni båda har gjort ett riktigt hästarbete! Bra gjort!

Aronia melanocarpa är en relativt tålig buske (kanske därför den är ganska vanlig i kommunala parker och skolor?). Larverna ni råkat ut för är troligtvis någon typ av bladvecklare. Det är en bra idé att bränna dessa löv. Oftast spinner larverna in sig i bladen och följer med dessa till marken när bladet faller. Där förpuppar de sig i jorden för att kläckas kommande vår och lägga nya ägg.

Hålen i bladen är svårare, men troligtvis också någon typ av fjärilslarver.

Aroniabären är väldigt speciella och fulla med taniner och andra garvsyror. Sträva som tusan. Om man tillsätter mycket socker kan det bli god marmelad av det. Jag har en vän som gjort likör av bären, som han har lagrat på ekfat och jag kan intyga att det blir mycket speciell karraktär på den spriten.
Wera
Jag har också smakat marmelad gjort på aroniabär, och det var faktiskt helt ok. Ska sätta täckbark runt häckplantorna idag, för att slippa ogräset!!
smile.gif
Big Gardener
Låter mycket bra. Försök luka bort befintligt ogräs innan du lägger på täckbarken i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon