Full version: Broccoli & blomkål
Åsa - Alingsås
Andra omgången förkultiverad kål har också misslyckats. Tydligen är det så att jag suger på att avhärda plantor... blink.gif sad.gif Hur som helst, är det lönt att så på friland? Jag har hört att de inte hinner bli färdiga i tid då? Jag har fiberduk över om det gör någon skillnad...
Tänker nog testa i vilket fall... Eller kanske helt enkelt sätta mer potatis istället? Eller både och, hehe. Vad tycker ni?
Ingrid på Västkusten
Jag är lite hopplös men jag tycker Du skall testa svartkål & grönkål så Du får lite kål-självförtroende först! :-) Dem sår jag i början av Juni på friland. Man kan förså dem också utomhus i krukor om man vill hålla koll på dem.

De gillar inte att torka ut och så kan det vara att de fick för stora krukor för snabbt elelr temepratursvängningarna är lite för snabba.
Åsa - Alingsås
Svartkål? Det var en kål-nyhet för mig. tongue.gif Gillar inte grönkål... Kanske vitkål? Jag tror att jag provar broccolin i alla fall. Och som det ser ut har två av de plantorna överlevt i alla fall hittills... Det är svårt det här. unsure.gif

Tack för svaret!
Tesa
Jag har slutat att fröså sånt...jag köper en kruka med plantor och sätter ut istället.....
Fast jag gillar ju inte annan kål än broccoli då...annars skulle man väl ha en massa sorter som inte finns att köpa färdiga.. rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Då måste jag som egentligen itne helelr gillar grönkål få tipsa Dig om grönkålen Red Russian som är en okrusig mild trevlig kålsort som inte är ett dugg lik grönkål och inte smakar papp heller:-)

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

Här är en trevlig helsvensk fröfirma :-) de har nog ett av Europas bästa kålfrösortiment :-) allt firån de asiatiska kålsorterna ( som verkeligen rekommenderas men dock för sådd i Juli av merparten), till grönkål vanliga och ovanliga.

Här är två bilder ( Odla tillåter inte dynamiska taggar då Du får kopiera in dem manuellt)

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=K

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/17000/17730.html
Åsa - Alingsås
Red Russian lät ju väldigt intressant... Den kanske jag skulle prova. Jag har upptäckt att det är riktigt gott med vitkål i wok, kanske den här skulle funka också...
Men du, nu tittade jag på den där frö-firme-länken du tipsade om, och hittade en storfavorit som min dotter (och vi andra också för den delen) älskar som jag inte ens visste vad den hette: broccolo!!

Närmare bestämt Romanesco broccolo. Hur svår kan den tänkas vara? Den känns nästan som ett måste! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Jaa- dne är inte svårare än de andra kålsorterna :-)

Jag sätetr alla mina förkultiverade kåler i en halvstor kruka och sår tunt, skolar om dem till krukor eller direkt på friland när de satt åtminstone ett riktigt blad. Det är inte en bra metod men det fungerar ;-)
d v s att ta en lite större kruka och så lite mera frön då krukan int etorkar ut lika fort. Har Du problem med övervattning så blanda ut jorden med lite lite grus. Jag sår aldrig isåord utan i P-jord direkt. Går utmärkt med kål. Såjord är i mitt tycke ofta dålig - antingen m a p dränage struktur eller ohyreinnehåll.

Om Du gilalr wok så kan jag VERKELIGEN rek de asiatiska kålsorterna!!!! De man sår i mitten av Juli! Och något annat som är gott i wok är den gigantiska kohlrabbin Supersmelz, nam nam. Och så vit rättika! Vit rättika är i vnaliga fall ganska så stark men är mild och vansinnigt god i en wok. Rek allvarligt!

Och alla de här ovan nämnda är enklare å odla än broccoli och blomkål. Om jag skall vara helt ärlig så hade jag köpt färdiga plantor :-) min energi och krut läggs oftast på sådant som r svårt att köpa och inte finns i vanlig butik. Nu är ju Ica Maxi i Alingsås ofta välförsedd med trevliga grönsaker ( bl a kan man köpa vattenkrasse i kryddsortimentet och sätta ut i egen balja där den snabbt sprider sig och ger mkt till skörd) och jag har också sett Broccolo där ;-) så nog har Du mkt trevligt där!

Svartkål & Red Russian odlar vi också till wok.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon