Full version: Vitbrokig jordreva
Ewa L
Planterade ovanstående — Glechoma hederacea 'Variegata' — i höstas. Har förundrat mig lite över att de inte har synts till ännu i vår, men det är en jättestoooor rabatt.

När jag rensade lite små frö-ogräs igår förundrade jag mig över att på väldigt många ställen var dessa ytte-pytte små variegerade. unsure.gif

Är det möjligt att "mammorna" inte syns till men att de har 1000-tals bebisar?? Dvs att de var Jordreva. I så fall: Hur aggressiv är denna egentligen.

Har åtskilliga aggressiva marktäckande i denna rabatt, typ Vintergröna minor/major, Ormöga, Hasselört, Luktvioler, Rosenplister. Men om mina misstankar stämmer ligger de långt i lä. sad.gif

Någon med erfarenhet av denna???
mulle
Jag har haft min variegerade jordreva i två år nu och gillar den mycket. Den far visserligen iväg men jag tycker inte att den är speciellt svår att ta bort på de få ställen jag inte välkomnar den.
Jordrevan verkar inte heller kväva några andra växter.
Den är extremt lätt att ta sticklingar av om man snabbt behöver marktäcka någonstans.
Mulle
Ewa L
Du tror alltså inte att det kan vara den som är överallt i rabatten? Bladen är i dagsläget ~0,7 cm och de är i hundratal. Rabatten som sådan är c:a 35 m3.

Att jag är lite påstridig beror förstås på att om alla dessa skall bort är det lite bråttom.

Kan dock inte påminna mig om att jag sett något annat frö-ogräs där tidigare med variegerade blad. Enklas vore förstås att låta den växa till sig så skulle det vara lättare att bedöma, men antalet...
mulle
Nu har jag varit och kollat noga i min jordreva-rabatt - där finns absolut inga små fröplantor.

Du tror inte att det kan vara rosenplistret som är upphovet? Mitt variegerade plister fröar av sig ganska generöst. (Fast absolut inte i de mängder du nämner).

Kan du inte låta bara en planta växa till sig så att vi får veta vad du har?

Det som förbryllar mig mest är att du inte kan se revans moderplantor. Min jordreva har inte vissnat ner på hela vintern, varken den stora mattan eller de små sticklingar som jag satte i en annan rabatt.

Mulle
Ewa L
Gulle-Mulle! wub.gif

Har krupit omkring på alla fyra och troligtvis har du rätt och det är Rosenplister! Att jag inte kom på den tidigare beror på att jag inte har någon i närheten, men jag har haft. Tog bort den därifrån förra våren men den hann tydligen lämna små gökungar.

Nej, inga mamma-jordrevor syns till. sad.gif Det har iofs varit mycket snö där, men jag planterade 3 st och då brukar åtminstone 1 överleva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon