olgak
Är förtjust i Japansk lönn, men vi har mycket rådjur här. Har du odlat japansk lönn/blodlönn i rådjursrika trakter så är jag tacksam för att få höra hur det gick!
Cilla
Jag har japanska lönnar och rådjur som äter allt möjligt på tomten men inte av dem än så länge. Om man har dem sóm stamträd gäller att skydda stammarna mot ungbockarnas stångande (sätt tre pålar runt trädet med nät runt om) och från gnag.

Rådjur har lokal matkultur så någon garanti för rådjurssäkra växter finns nog inte.
olgak
Nej, jag har förstått att deras smak varierar från plats till plats och från tid till annan. Men då tycks det ju värt att försöka.

Jag får väl pröva med någon enstaka först och se om det faller dem på läppen eller inte.

Tack för hjälpen!
amaira
CITAT (olgak @ 19-05-2005, 17:20)
Jag får väl pröva med någon enstaka först och se om det faller dem på läppen eller inte.

Och "på hornen", glöm inte.

Unga träd som står i ensamt majestät, ääälskar rådjursbockarna att feja hornen mot, när basthornen ska befrias från sin "bast" varje år!!!

De gör det noga och ordentligt, och när de är kara har de även fejat bort trädets "bast". Trädet kan vara mer eller mindre ringbarkat, och är dömt att dö.

(Bast = Det utväxande nya hornet hos hjortdjuren täcks av en levande hud, som kallas bast eller basthud. De tappar sina horn varje år, och det växer ut nya varje år.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon