Full version: Vild pingstlilja
Lars-Olof Arvids
Härom dagen fick jag en fråga om hur den ursprungliga, vilda pingstliljan ser ut. Kan någon hjälpa mig med detta? Hur stor är den? Vilken färg har "struten" i mitten på blomman? Varifrån kommer den från början? Något mer som kan vara värt att veta?

Olle
Betty
CITAT
Vilken färg har "struten" i mitten på blomman?

Blandar du inte ihop den med påsklilja nu...? unsure.gif
HÄR kan du läsa att pingstliljan ursprungligen hör hemma i södra Europa. Första fynduppgift som förvildad i Sverige är från Närke och publicerades 1764 (Hylander 1971).
Lars-Olof Arvids
Tack för länken, Betty! Det var just pingstliljan jag menade, inte påskliljan. Han som frågade mig var en missionspastor som bl a ville veta om den ursprungliga har den röda ringen ytterst på bikronan. Denna röda färg skulle i så fall tillsammans med det vita och gröna kunna användas som symbolfärg i en predikan. Pingstliljorna på bilderna tycks ju ha en liten röd kant, så det går säkert bra! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon