Full version: Svartmyror
futurist
Jag har en pion med fina knoppar och jag hoppas förstås på fina blommor framåt sommaren! Men jag har upptäckt att det är massa svartmyror som promenerar runt på knopparna....Vet ni om de gör någon skada? Vissa av knopparna ser nämligen lite torra och skrumpna ut nu och jag vet inte om det är myrorna eller om det beror på något annat.
Betty
Ingen fara, myrorna äter bara av pionens nektar. smile.gif
KURT
Myrorna söker socker, antingen om växten själv avger sockerrik saft, eller om det finns löss där som de kan mjölka. Förmodligen skadar det inte pionen, onm det inte är mycket löss?
futurist
Tack för svaren! Det var ju skönt att höra att de små rackarna inte skadar pionen. Det finns inga löss på den, så antagligen är det väl något annat sött på just knopparna som de gillar.
Så jag fortsätter att hoppas på fina blommor!
Gossen Ruda
Frågan kommer upp varje vår och får samma svar baserat på samma gissningar, att det läcker socker från knoppen. Ingen som kan prova detta empiriskt, dvs slicka på en knopp och känna efter om det är sött? Tag gärna en utan myror. tongue.gif
Snöflinga
" Käka myror, det kittlar så dödsskönt i kistan" laugh.gif

M.v.h. Baloo
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2005, 15:36)
Frågan kommer upp varje vår och får samma svar baserat på samma gissningar, att det läcker socker från knoppen. Ingen som kan prova detta empiriskt, dvs slicka på en knopp och känna efter om det är sött? Tag gärna en utan myror.  :P

Jag har märkt att myror ofta brukar sitta och fika i gurkörtens blommor. Och de blommorna är väl rätt söta, tycker jag smile.gif
(just pion har jag dock själv inte gnagt på rolleyes.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon