Full version: Camellia
cyclamen
Hei!
Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med vinterherdige Camellia? Hvilke sorter er best å prøve seg på? Andre tips?
Ingrid på Västkusten
Ja det beror på vad som menas med vinterhärdigt! Och för hur långa perioder. En del sorter tål ner till en sex sju minus och mer under en kortare period - och då med äldre plantor.
cyclamen
Jeg tenkte på at treet skulle stå ute heile vinteren igjenom. Det er noen hybrider som klarer det her jeg bor. Jeg er på utkikk etter hybrider som andre har prøvd og som har klart vinteren ute (uten å få brune blader).
Anders zon 1
Jag har lyckats rätt bra med en kamelia på friland här i södra Skåne under fyra år (den blommar dock sällan - knopparna brukar frysa). Den har växt och blivit mer än dubbelt så stor på denna tid (nu drygt 1 m hög). Under de värsta vintrarna har det varit ca -18 grader någon enstaka natt och perioder på någon vecka med ner mot -10 grader och det verkar den ha klarat även om en del blad blivit bruna. Det är någon sorts Camellia japonica-hybrid, men jag vet inte vilken (röda, fyllda blommor). Har haft den planterad i skugga i västläge nära husväggen i en blandning av sand och rhododendronjord. På vintern har jag täckt den med fiberduk. Det lär finnas amerikanska camellia-hybrider som är härdigare än C. japonica men jag kan tyvärr inga namn på dom. Prova att söka på "hardy camellias" eller något liknande på nätet. Ett annat tips är att du ställer frågan på forumet "Exotics in Scandinavia". http://members.boardhost.com/exotics_swe/
Där finns säker någon som kan ge dig fler tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon