Full version: Silvernjurvinda
Elizabeth
Jag sådde silvernjurvinda för första gången i år. Det var inte så många frön i påsen, jag tror att det blev ca 8 plantor. Det finns en bild på fröpåsen med en kruka på si så där 20 cm i diameter och massor med hängande rankor.

Frågan är bara hur många plantor ska jag plantera i en sådan 20 cm kruka så att de ska fylla den? Och ska man toppa rankorna eller förgrenar dem sig själva?

Mycket sol? Är den torktålig?
susan.e
Jag är inte något proffs på silvernjurvindor eftersom jag också sått första gången i år, men på min påse stod det fyra plantor per kruka. Jag gjorde som det stod och fröna har kommit upp, de har blivit omskolade men verkar vara liksom konserverade nu. Det händer ingenting. Vet inte vad jag ska göra med dem. De står i växthuset och lever lyxliv men är sannerligen svårflirtade.
titti49zon6
jag hade silvernjurvinda förra året (även i år) wub.gif
satte en i varje kruka ca 10 cm ,sedan satte jag i en större ca 20cm innan jag satte ut dem på plats -hade dom hängande på väggen och de fyllde hela krukan utan att toppas .....jätteläckert med de grå rankorna mot en faluröd vägg i sol wub.gif
kerstin z5-6
de tål torka bra , är lätta att övervintra o ännu maffigare år två smile.gif
sommarfina
Japp, samma sak för mig... då jag omskolat mina silvernjurvindor så stod de stilla ett bra tag...men nu har de börjat växa så det knakar...ser nästan varje dag hmm kanske varannan då hur de ålar sig fram. laugh.gif

Ska bli kul att ha, visste dock inte att de går att övervintra...tack för det tipset Kerstin!

Första året jag sått dem också
Elizabeth
Nu har jag kommit på en idé att ringa fröleverantören och de rekommenderar att sätta några planor i en kruka. Ingen toppning behövs.

Vinterförvaring - ljust, klippa gärna av de långa rankorna.

Så det bara bekräftar de tips jag redan fått här.

Det blir spännande! smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon